HF:H60228HO Metodika I - Informace o předmětu
H60228HO Metodika I
Hudební fakultaléto 2022
- Rozsah
- 0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
doc. Jurij Likin (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Základní znalosti předmětu, získané na nižším stupni studia
Úspěšně ukončený první ročník bakalářského studia, schopnost předávat zkušenosti mladým adeptům hry na nástroj - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, Hdech:B)
- Hra na hoboj (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Získání znalostí a dovedností metodických postupů výuky hry na hoboj a jejich uplatnění pro praktickou koncertní a pedagogickou činnost.
- Výstupy z učení
- Student dokáže rozpoznat schopnosti a předpoklady adepta pro hru na hoboj. Umí vysvětlit držení nástroje, základní funkce tvoření tónu a jejich význam pro tvorbu tónu - funkce rtů, jazyka, anatomie mimického svalstva, aktivace rezonančních dutin a faktory ovlivňující zvukovou kvalitu.
- Osnova
- Vymezení pojmu metodika.
- Základní metodické pomůcky pro výuku hry na hoboj.
- Praktická metodika (výběr nástroje, jeho zkoušení, strojek, trubička, ošetřování).
- Držení nástroje, postoj při hře, postavení prstů.
- Dýchání (jeden ze stěžejních pilířů hobojové metodiky)
- Literatura
- SPRENKLE, Robert a LEDET, David. 1961. The Art of Oboe Playing. 1961. ISBN 0-87487-040-2.
- HOŠEK, Miroslav. 2000. Škola pro nejmladší hobojisty, sešit 3. Cheb: Music Cheb, 2000. ISMN M-706517-05-6.
- KUBÁT, Adolf a SMETÁČEK, Václav. 2000. Škola hry na hoboj. Praha: Bärenreiter Praha, 2000. ISMN M-2601-0067-1.
- SCHURING, Martin. 2009. Oboe Art and Method. New York: Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-537458-2.
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- HOŠEK, Miroslav. 1998. Škola pro nejmladší hobojisty, sešit 1. Cheb: Music Cheb, 1998. ISMN M-706517-1-8.
- HOŠEK, Miroslav. 1999. Škola pro nejmladší hobojisty, sešit 2. Cheb: Music Cheb, 1999. ISMN M-706517-05-6.
- SCHAEFERDIEK, Marc. 2009. Foundations of Oboe Playing. Wargau: Accolade Musikverlag, 2009. ISBN 3-9805707-2-X. ISMN M-50135-550-1.
- PASSIN, Günter, MALZER, Reinhold. Die Spieltechnik der oboe. Tägliche Grundlagenübungen. Friedrich Hofmeister Musikverlag FH 6120
- Výukové metody
- Přednášky, individuální lekce, interní semináře, semestrální práce, dílny, práce s modelem.
- Metody hodnocení
- Zápočet
Metody ověřování výsledků: analýza výsledků činnosti studenta – písemná semestrální práce, zkoušení studentů ústní. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Metodika hry na hoboj – otázky k SZZ Platnost: od akademického roku 2021/2022 1. Počátky výuky hry na hoboj: základní předpoklady, držení těla, držení strojku a nástroje, technika dechu, časté chyby a zlozvyky. 2. Princip hry na dvouplátkový dřevěný dechový nástroj: vzduchový sloupec a změna jeho délky, technika „přefukování“, tvoření tónu. 3. Dechová technika hobojisty v teorii i praxi: princip použití dechu, dechová cvičení s nástrojem i bez, nejčastější chyby a zlozvyky, princip permanentního dechu. 4. Problematika tvoření tónu při hře na hoboj, metodické postupy pro odstranění zlozvyků. 5. Technika hry na hoboj: podmiňující faktory, metodické postupy, přehled metodických publikací. 6. Problematika držení nástroje a strojku v českých a světových metodikách, nejčastější chyby, metodické postupy pro odstranění zlozvyků. 7. Role hobojového strojku v produkci tónu, adaptace strojků fyziologickým možnostem a uměleckým požadavkům hráče, přehled světových trendů. 8. Problematika intonace při hře na hoboj: konstrukční východiska, princip ladění hoboje, metodický postup pro zkvalitnění intonace. 9. Artikulace při hře na hoboj: přehled historických a současných metodických principů a postupů výuky. 10. Vibrato a principy jeho použití při hře na hoboj, vibrato a intonace, praktické příklady, metodické postupy. 11. Problematika nastudování etud, intonačních a technických cvičení: metodické postupy, přehled historických a současných metodik. 12. Problematika přípravy skladby na koncert, příprava hry z paměti, hry z listu, hry s doprovodem, hry orchestrálních partů. Interakce na pódiu, interakce s publikem. 13. Problematika nastudování nové skladby: hlavní principy, metodické postupy řešení technických problémů, přehled metodik. 14. Historický vývoj metodiky hry na hoboj. Principy hry na barokní hoboj v moderní metodice hry na hoboj, metodické principy světových pedagogů, současné metodické trendy. 15. Soudobé techniky hry na hoboj, jejich charakteristika, příklady použití, základní metodické postupy k jejich ovládnutí. Odpovědný pedagog: doc. Jurij Likin, garant oboru Hra na hoboj
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2022/H60228HO