H70150z Hudební pedagogika KP1

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
5/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Pavlína Klokočníková Smutná (přednášející), prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (zástupce)
Garance
Pavlína Klokočníková Smutná
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
So 7. 10. So 13:15–14:45 114, So 4. 11. So 13:15–14:45 114, So 9. 12. So 13:15–14:45 114, So 13. 1. So 13:15–14:45 114, So 3. 2. až Út 6. 2. So 13:15–14:45 114
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubení systematického přístupu studenta ke svému oboru, orientace v jednotlivých elementech pedagogického procesu a jejich vztazích. Znalost historie a vývoje pedagogiky.
Osnova
  • ● Definice oboru hudební pedagogika.
  • ● Prostředí hudební výchovy (rodina, ZŠ, ZUŠ, pěvecké soubory, orchestry, hudební tábory, interpretační kurzy).
  • ● Osobnost učitele (pedagogické nadání, psychologické předpoklady, vztah učitel – žák).
  • ● Osobnost žáka (Martienssen – tři základní interpretační typy, individuální přístup na základě typologie osobnosti).
  • ● Typy inteligence ve výuce klavírní hry (emoční, racionální, duchovní).
  • ● Hudební schopnosti, jejich klasifikace a vývoj.
  • ● Metoda, metodika, didaktika (zásady), logické postupy (analýza, syntéza, indukce, dedukce, genetický, dogmatický a porovnávací postup).
  • ● Zásada názornosti.
  • ● Učivo, volba repertoáru.
  • ● Prostředky hudební výchovy (kázeň-disciplína, kontrola-sebekontrola, hodnocení, poslech hudby).
  • ● Styly výchovy (autoritativní, liberální, demokratický).
  • ● Řeč, rétorika, komunikace se žákem.
  • ● Stavba hodiny (schémata a typy lekcí).
  • ● Systém hodnocení, klasifikace, kritika.
  • ● Příprava na veřejné vystoupení a soutěže.
  • ● Kladné a záporné faktory, ovlivňující rozvoj klavírních dovedností.
  • ● Diskuse o moderních vědeckých dokumentech o principech výuky a rozvíjení kreativní hudební osobnosti.
  • ● Lehké mozkové dysfunkce a jejich léčení prostřednictvím klavírní výuky.
  • ● Výuka handicapovaných žáků.
Literatura
  • Dušek, B.: Hudební pedagogika. Praha 1985
  • Holas, M. - Kloub, P.: Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha 1997.
  • Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.