HF:H70150z Hudební pedagogika KP1 - Informace o předmětu
H70150z Hudební pedagogika KP1
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 5/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Pavlína Klokočníková Smutná (přednášející), prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Pavlína Klokočníková Smutná
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- So 12. 10. So 13:15–14:45 114, So 16. 11. So 13:15–14:45 114, So 7. 12. So 13:15–14:45 114, So 11. 1. So 13:15–14:45 114, So 8. 2. So 13:15–14:45 114
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Klavírní pedagogika (program HF, Klav:B)
- Cíle předmětu
- Prohloubení systematického přístupu studenta ke svému oboru, orientace v jednotlivých elementech pedagogického procesu a jejich vztazích. Znalost historie a vývoje pedagogiky.
- Osnova
- ● Definice oboru hudební pedagogika.
- ● Prostředí hudební výchovy (rodina, ZŠ, ZUŠ, pěvecké soubory, orchestry, hudební tábory, interpretační kurzy).
- ● Osobnost učitele (pedagogické nadání, psychologické předpoklady, vztah učitel – žák).
- ● Osobnost žáka (Martienssen – tři základní interpretační typy, individuální přístup na základě typologie osobnosti).
- ● Typy inteligence ve výuce klavírní hry (emoční, racionální, duchovní).
- ● Hudební schopnosti, jejich klasifikace a vývoj.
- ● Metoda, metodika, didaktika (zásady), logické postupy (analýza, syntéza, indukce, dedukce, genetický, dogmatický a porovnávací postup).
- ● Zásada názornosti.
- ● Učivo, volba repertoáru.
- ● Prostředky hudební výchovy (kázeň-disciplína, kontrola-sebekontrola, hodnocení, poslech hudby).
- ● Styly výchovy (autoritativní, liberální, demokratický).
- ● Řeč, rétorika, komunikace se žákem.
- ● Stavba hodiny (schémata a typy lekcí).
- ● Systém hodnocení, klasifikace, kritika.
- ● Příprava na veřejné vystoupení a soutěže.
- ● Kladné a záporné faktory, ovlivňující rozvoj klavírních dovedností.
- ● Diskuse o moderních vědeckých dokumentech o principech výuky a rozvíjení kreativní hudební osobnosti.
- ● Lehké mozkové dysfunkce a jejich léčení prostřednictvím klavírní výuky.
- ● Výuka handicapovaných žáků.
- Literatura
- Dušek, B.: Hudební pedagogika. Praha 1985
- Holas, M. - Kloub, P.: Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha 1997.
- Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H70150z