HF:H70150z Hudební pedagogika KP1 - Informace o předmětu
H70150z Hudební pedagogika KP1
Hudební fakultazima 2020
- Rozsah
- 5/0/0. 4 kr. 4 z 8. Ukončení: z.
- Vyučující
- Pavlína Klokočníková Smutná (přednášející), prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Klavírní pedagogika (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Prohloubení systematického přístupu studenta ke svému oboru, orientace v jednotlivých elementech pedagogického procesu a jejich vztazích. Znalost historie a vývoje pedagogiky.
- Osnova
- Definice oboru hudební pedagogika. Prostředí hudební výchovy (rodina,ZŠ,ZUŠ,pěvecké soubory, orchestry, hudební tábory, interpretační kurzy). Osobnost učitele (pedagogické nadání,psychologické předpoklady, vztah učitel – žák). Osobnost žáka (Martienssen – tři základní interpretační typy, individuální přístup na základě typologie osobnosti). Typy inteligence ve výuce klavírní hry (emoční,racionální,duchovní). Hudební schopnosti, jejich klasifikace a vývoj. Metoda, metodika, didaktika (zásady), logické postupy (analýza,syntéza,indukce,dedukce,genetický,dogmatický a porovnávací postup). Zásada názornosti. Učivo, volba repertoáru. Prostředky hudební výchovy (kázeň-disciplína,kontrola-sebekontrola,hodnocení,poslech hudby). Styly výchovy (autoritativní, liberální, demokratický). Řeč, rétorika, komunikace se žákem. Stavba hodiny (schémata a typy lekcí). Systém hodnocení, klasifikace, kritika. Příprava na veřejné vystoupení a soutěže. Kladné a záporné faktory, ovlivňující rozvoj klavírních dovedností. Diskuse o moderních vědeckých dokumentech o principech výuky a rozvíjení kreativní hudební osobnosti. Lehké mozkové dysfunkce a jejich léčení prostřednictvím klavírní výuky. Výuka handicapovaných žáků.
- Literatura
- Dušek, B.: Hudební pedagogika. Praha 1985
- Holas, M. - Kloub, P.: Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha 1997.
- Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2020/H70150z