HF:H60259z Pedagogika - Informace o předmětu
H60259z Pedagogika
Hudební fakultazima 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Mgr. Markéta Musilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:40–14:15 205, kromě Po 19. 12., kromě Út 20. 12., kromě St 21. 12., kromě Čt 22. 12., kromě Pá 23. 12.
- Předpoklady
- úspěšné ukončení prvých dvou ročníků bakalářského studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- předmět má 50 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Základní orientace v pedagogických kategoriích s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí. Předmět současně umožňuje zařazovat teoretické poznatky do souvislostí společenské praxe.
- Výstupy z učení
- - identifikovat základní pedagogické kategorie a pojmy - popsat základní prvky edukačního procesu - určit význam pedagogických disciplín pro vybrané profesní oblasti - orientovat se v zákl. pedagogických dokumentech - určit si cíl vzdělávání - popsat základní metody a formy výuky a umět je uplatnit - uplatnit individuální přístup při vzdělávání a rozvoj klíčových kompetencí
- Osnova
- Pedagogika jako vědní obor (vznik, předmět, úkoly pedagogiky, disciplíny, základní terminologie).
- Hudební pedagogika (definice, disciplíny, prameny a oblasti uplatnění).
- Nástin vývoje českého školství a současný vzdělávací systém v ČR. Legislativní vymezení.
- Kurikulární dokumenty.
- Pozice ZUŠ v českém vzdělávacím systému.
- Základy pedagogického výzkumu.
- Vývoj pedagogického myšlení. J. A. Komenský. Vývoj hudebně pedagogického myšlení.
- Hudebnost, hudební schopnosti a dovednosti, hudební tvořivost. Mimořádně nadaní žáci.
- Výchova, vyučování a učení.
- Didaktické principy.
- Motivace ve výuce.
- Metody: Slovní metody, názorné metody, metody praktických činností, problémová metoda, projektová výuka, kooperativní učení, RWCT, situační a inscenační metody, didaktické hry (popis a praktické užití).
- Literatura
- JUVA, V. sen a jun. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1997. info
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. info
- MAŃÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1994. info
- HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004.
- ŠMAHELOVÁ, B. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno: MSD, 2008.
- Výukové metody
- přednáška, cvičení, diskuze
- Metody hodnocení
- zimní semestr zápočet, letní semestr zápočet a státní závěrečná zkouška
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2022/H60259z