H51130 Psychology for Managers

Faculty of Music
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Monika Bucharová (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D.
Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each even Monday 15:10–17:35 209
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně vykonaná přijímací zkouška a uzavřený zimní semestr. Absolvování předmětu Základy manažerské psychologie v bakalářském stupni studia, příp. předmětu s obdobným zaměřením na jiné VŠ.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět si klade za cíl prohloubit a rozšířit poznatky z oblasti manažerské psychologie získané v bakalářském cyklu studia. Studenti se naučí efektivně řešit náročné situace v oblasti mezilidské komunikace, vyjednávání i asertivity. Budou seznámeni se strategiemi zvládání konfliktů. Zlepší své schopnosti rozhodování a vedení druhých. Seznámí se s možnými potížemi vyplývajícími z každodenní praxe manažera a s tím, jak může psychologie přispět k jejich prevenci či odstranění.
Learning outcomes (in Czech)
Student
dokáže popsat a vysvětlit typické kognitivní klamy;
dokáže popsat vhodný postup při rozhodování, včetně kombinace intuitivního a racionálního přístupu;
dokáže definovat pojmy stres, eustres, distres, syndrom vyhoření;
dokáže definovat pojem konflikt, asertivita, teorie her a BATNA;
dokáže popsat vhodný postup při řešení konfliktů;
vyjmenuje základní práva a techniky asertivity;
dokáže popsat vhodný postup při vyjednávání a vyjmenovat vybrané techniky vyjednávání;
dokáže definovat pojem hodnoty;
dokáže vysvětlit zlatý kruh dle S. Sineka;
zná vybrané postupy managementu 3.0;
zná situační vedení a model SCARF;
umí vytvořit a vyplnit rozhodovací tabulku (vícekriteriální analýzu);
rozlišuje jednotlivé styly řešení konfliktů a umí je ve vhodné situaci použít;
umí poskytnout svým spolužákům nehodnotící zpětnou vazbu;
ví, jak zvládat stresové situace;
je schopen adekvátně reagovat v konfliktních situacích;
je schopen vést vyjednávání;
je schopen zahájit práci v týmu s ohledem na budování důvěry a naplňování hodnot;
je schopen klást koučovací otázky.
Syllabus (in Czech)
  • Rozhodování – kognitivní klamy, psychologie rozhodování, individuální i skupinové metody pro správný výběr.
  • Konflikt. Strategie řešení konfliktů.
  • Základy asertivního jednání.
  • Vyjednávání, hledání win-win řešení.
  • Vedení, styly vedení. Úloha hodnot při vedení lidí. Význam a budování důvěry.
  • Sociální potřeby (model SCARF). Nové přístupy managementu 3.0.
  • Duševní hygiena. Zdroje stresu a zátěže a možnosti jejich zvládání. Pracovní zátěž.
  • Zpětná vazba. Koučování v manažerské praxi.
Literature
    required literature
  • PRŮCHOVÁ, Hana, Zuzana JEŽKOVÁ, Branislav LACKO and Jaroslav ŠVEC. Projektové řízení - Jak zvládnout projekty. (Project management - How to master projects). 1. vyd. Brno: Akademické centrum studentských aktivit, 2014, 381 pp. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 pp. ISBN 978-80-247-2448-5. info
    recommended literature
  • Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2004. info
  • Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada 1996. info
  • • Sliviaková, A. (2010). Příště se do toho pustím dříve! Malá příručka pro prokrastinující. Brno: Knihovnička.cz.
  • • Whitmore, J. (1995). Koučování: příručka rozvoje vlastních dovedností a zvyšování výkonnosti. Praha: Management press.
  • • Khelerová, V. (1999). Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada Publishing.
  • • Mikuláštík, M. (2007). Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • • Jarošová, E., Komárková, R., Pauknerová, D., Pavlica, K. (2005). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management press.
  • VOSS, Ch. Nikdy nedělej kompromis: aneb Vyjednávej tak, jako by ti šlo o život. Jan Melvil Publishing, 2016, 280 pp. ISBN 978-80-7555-002-6. info
  • TEUSCHER, U. and B. ANDERSON. Heart and Mind: Mastering the Art of Decision Making. 2013, 274 pp. ISBN 978-1-4903-1762-5. info
  • LUDWIG, P. Konec prokrastinace. Jan Melvil publishing, 2013. info
  • MARQUET, L. D. Turn the Ship Around!: A True Story of Turning Followers into Leaders. 2013, 272 pp. ISBN 978-1-59184-640-6. info
  • SINEK, S. Začněte s proč. Jan Melvil Publishing, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-87270-55-4. info
  • KAHNEMAN, D. Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, 2012, 542 pp. ISBN 978-80-87270-42-4. info
  • CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-32-5. info
  • APPELO, J. Management 3.0: Leading Agile Developers, Developing Agile Leaders. 2011, 464 pp. ISBN 978-0-321-71247-9. info
  • PINK, D. Pohon – Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje. 2011. ISBN 978-80-7263-671-6. info
  • ROCK, D. Leadership s klidnou myslí. 2009. ISBN 978-80-7349-206-9. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6. info
  • BĚLOHLÁVEK, František and Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. 1998, 131 pp. ISBN 80-7169-551-3. info
Teaching methods (in Czech)
FORMY VÝUKY: Seminář, přednáška
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

METODY VÝUKY:
V rámci výuky je využívána práce ve skupině, samostatná práce studentů, přednášky, diskuse, nácvik dovedností, hraní rolí, modelové situace, psychologické testy, prezentace prací studentů a další.
Assessment methods (in Czech)
Min. 80% účast ve výuce.
Prezentace studentů, plnění úkolů zadaných v rámci výuky.

Zkouška, která se skládá ze dvou částí:
a) písemná zkouška ověřující teoretické znalosti studenta (50% hodnocení)
b) ústní zkouška ověřující praktické dovednosti studenta (50% hodnocení)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2024/H51130