HF:H51130 Psychology for Managers - Course Information
H51130 Psychology for Managers
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Monika Bucharová (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D.
Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Production Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšně vykonaná přijímací zkouška a uzavřený zimní semestr. Absolvování předmětu Základy manažerské psychologie v bakalářském stupni studia, příp. předmětu s obdobným zaměřením na jiné VŠ.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Music Production (programme HF, Hpro:N)
- Opera directing (programme HF, OpRez)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět si klade za cíl prohloubit a rozšířit poznatky z oblasti manažerské psychologie získané v bakalářském cyklu studia. Studenti se naučí efektivně řešit náročné situace v oblasti mezilidské komunikace, vyjednávání i asertivity. Budou seznámeni se strategiemi zvládání konfliktů. Zlepší své schopnosti rozhodování a vedení druhých. Seznámí se s možnými potížemi vyplývajícími z každodenní praxe manažera a s tím, jak může psychologie přispět k jejich prevenci či odstranění.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student
dokáže popsat a vysvětlit typické kognitivní klamy;
dokáže popsat vhodný postup při rozhodování, včetně kombinace intuitivního a racionálního přístupu;
dokáže definovat pojmy stres, eustres, distres, syndrom vyhoření;
dokáže definovat pojem konflikt, asertivita, teorie her a BATNA;
dokáže popsat vhodný postup při řešení konfliktů;
vyjmenuje základní práva a techniky asertivity;
dokáže popsat vhodný postup při vyjednávání a vyjmenovat vybrané techniky vyjednávání;
dokáže definovat pojem hodnoty;
dokáže vysvětlit zlatý kruh dle S. Sineka;
zná vybrané postupy managementu 3.0;
zná situační vedení a model SCARF;
umí vytvořit a vyplnit rozhodovací tabulku (vícekriteriální analýzu);
rozlišuje jednotlivé styly řešení konfliktů a umí je ve vhodné situaci použít;
umí poskytnout svým spolužákům nehodnotící zpětnou vazbu;
ví, jak zvládat stresové situace;
je schopen adekvátně reagovat v konfliktních situacích;
je schopen vést vyjednávání;
je schopen zahájit práci v týmu s ohledem na budování důvěry a naplňování hodnot;
je schopen klást koučovací otázky. - Syllabus (in Czech)
- Rozhodování – kognitivní klamy, psychologie rozhodování, individuální i skupinové metody pro správný výběr.
- Konflikt. Strategie řešení konfliktů.
- Základy asertivního jednání.
- Vyjednávání, hledání win-win řešení.
- Vedení, styly vedení. Úloha hodnot při vedení lidí. Význam a budování důvěry.
- Sociální potřeby (model SCARF). Nové přístupy managementu 3.0.
- Duševní hygiena. Zdroje stresu a zátěže a možnosti jejich zvládání. Pracovní zátěž.
- Zpětná vazba. Koučování v manažerské praxi.
- Literature
- required literature
- PRŮCHOVÁ, Hana, Zuzana JEŽKOVÁ, Branislav LACKO and Jaroslav ŠVEC. Projektové řízení - Jak zvládnout projekty. (Project management - How to master projects). 1. vyd. Brno: Akademické centrum studentských aktivit, 2014, 381 pp. ISBN 978-80-905297-1-7. info
- JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 pp. ISBN 978-80-247-2448-5. info
- recommended literature
- Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2004. info
- Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada 1996. info
- • Khelerová, V. (1999). Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada Publishing.
- • Whitmore, J. (1995). Koučování: příručka rozvoje vlastních dovedností a zvyšování výkonnosti. Praha: Management press.
- • Mikuláštík, M. (2007). Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing.
- • Jarošová, E., Komárková, R., Pauknerová, D., Pavlica, K. (2005). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management press.
- • Sliviaková, A. (2010). Příště se do toho pustím dříve! Malá příručka pro prokrastinující. Brno: Knihovnička.cz.
- VOSS, Ch. Nikdy nedělej kompromis: aneb Vyjednávej tak, jako by ti šlo o život. Jan Melvil Publishing, 2016, 280 pp. ISBN 978-80-7555-002-6. info
- TEUSCHER, U. and B. ANDERSON. Heart and Mind: Mastering the Art of Decision Making. 2013, 274 pp. ISBN 978-1-4903-1762-5. info
- LUDWIG, P. Konec prokrastinace. Jan Melvil publishing, 2013. info
- MARQUET, L. D. Turn the Ship Around!: A True Story of Turning Followers into Leaders. 2013, 272 pp. ISBN 978-1-59184-640-6. info
- SINEK, S. Začněte s proč. Jan Melvil Publishing, 2013, 256 pp. ISBN 978-80-87270-55-4. info
- KAHNEMAN, D. Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, 2012, 542 pp. ISBN 978-80-87270-42-4. info
- CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-32-5. info
- APPELO, J. Management 3.0: Leading Agile Developers, Developing Agile Leaders. 2011, 464 pp. ISBN 978-0-321-71247-9. info
- PINK, D. Pohon – Překvapivá pravda o tom, co nás motivuje. 2011. ISBN 978-80-7263-671-6. info
- ROCK, D. Leadership s klidnou myslí. 2009. ISBN 978-80-7349-206-9. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6. info
- BĚLOHLÁVEK, František and Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. 1998, 131 pp. ISBN 80-7169-551-3. info
- Teaching methods (in Czech)
- FORMY VÝUKY:
Seminář, přednáška
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
METODY VÝUKY:
V rámci výuky je využívána práce ve skupině, samostatná práce studentů, přednášky, diskuse, nácvik dovedností, hraní rolí, modelové situace, psychologické testy, prezentace prací studentů a další. - Assessment methods (in Czech)
- Min. 80% účast ve výuce.
Prezentace studentů, plnění úkolů zadaných v rámci výuky.
Zkouška, která se skládá ze dvou částí:
a) písemná zkouška ověřující teoretické znalosti studenta (50% hodnocení)
b) ústní zkouška ověřující praktické dovednosti studenta (50% hodnocení) - Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H51130