DDML302 Management – řízení a vedení lidí

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
2/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
každé liché úterý 12:00–13:30 106
Předpoklady
Úspěšně zakončený první a druhý ročník bakalářského stupně studia. Úspěšně ukončeny předměty Základy managementu I, II, Projektový management v kultuře, Spolupráce v tvůrčím týmu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout komplexní pohled na vývoj a historii managementu a jeho propojení s ekonomickými a společenskými vědami. Rozšířit dosavadní znalosti řízení (sekvenční funkce) o další specifika řízení, jako řízení krize, crowd management, PR ve chvílích krize, řízení informací a znalostí včetně digitalizace kultury z pohledu managementu. Další oblastí jsou inovace, poznávání a kreativita, řízení kvality.
Z problematiky vedení poskytnout podrobné znalosti o teorii motivace, motivace a koučování v týmové práci, řízení času, řešení konfliktů, komunikaci z pohledu interkulturních týmů, genderové problematiky a virtuálních týmů.
Cílem předmětu ve druhém ročníku je pochopení principů, postupů a teorií tak, jak vznikaly v průběhu formování managementu jako vědního oboru, tzn. pochopení uspořádaného systému teorie managementu. Student by měl být schopen postupně aplikovat vybrané principy a postupy, které jsou užitečné pro práci v oblasti divadelní produkce.
Studenti jsou v tomto semestru konfrontováni s otázkami, které je vedou k uvědomění si vlastní vztahové odpovědnosti, cílem je dosáhnout vědomí, že budoucí pozice leadera je spojena s jeho vnitřním prostředím, nastavením, schopností přijmout odpovědnost a učinit správné rozhodnutí ve správné chvíli.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování semestru schopen:
- identifikovat a zvolit vhodný postup při řízení konfliktu. Bude schopen sebeřízení v krizové situaci, stejně tak jako stanovit postup pro krizové řízení v instituci. Bude umět aplikovat principy crowd managementu, popsat vývojové krize instituce a aplikovat vhodný způsob komunikace s veřejností (PR) v krizové situaci,
- využít poznatky teorie motivace ve vlastní produkční praxi, aplikovat principy koučování na své spolupracovníky, případně komunikovat o potřebě koučování se svými nadřízeními.
- řídit tým a týmovou práci, identifikovat stádium zralosti týmu, ve kterém pracuje a detekovat jednotlivé členy týmu a volit směrem k nim individuální styl vedení.
- chápat problematiku řízení informací a znalostí,
- rozumět problematice a typologii inovací a úloze kreativity pro rozvoj provozu uměleckých institucí,
- rozumět řízení kvality, jeho úloze pro strategický rozvoj instituce (neustálé zlepšování) a bude schopen chápat nástroje řízení kvality,
- aplikovat principy pro řízení času, sebeřízení (osobní management) a principy vztahové odpovědnosti,
- rozumět problematice procesu komunikace v interkulturních týmech, virtuálních týmech a problematice genderu v týmové práci.
- postupně ověřovat nabyté znalosti na praktických produkčních projektech realizovaných ve vnitřním prostředí školy, přičemž již bude postupně schopen identifikovat a zužitkovat vlastní rozhodovací a řídící dovednosti.
Osnova
  • 1. Řízení času. Čas je iluze. Čas jako nejcennější investice. Prokrastinace a workoholismus. Techniky pro řízení času.
  • 2. Řízení krize. Řešení konfliktu. Sebeřízení v krizové situaci. Krizové řízení v instituci. Vývojové krize instituce.
  • 3. Neznámé krize, PR v průběhu krize, Crowdmanagement.
  • 4. Teorie motivace. Potřeby, motivy, vztah delegování a koučování.
  • 5. Motivování a koučování v týmové práci. Osobní management. Vztahová odpovědnost.
  • 6. Řízení informací a znalostí. Audit informací. Digitalizace kultury.
  • 7. Proces komunikace v interkulturních týmech, specifika genderu v týmu, virtuální týmy.
  • 8. Inovace, poznávání a kreativita. Osobnosti teorie inovace. Aplikace kreativity a problémy s tím spojené.
  • 9. Tvořivost a inovace v týmu.
  • 10. Řízení kvality. Vztah ke kontrole. Osobnosti, koncepce a nástroje pro řízení kvality.
Literatura
    povinná literatura
  • Weihrich, H. - Koontz, H. : Management. Victoria Publishing, Praha 1993. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
  • VODÁČEK, Leo a Olga VODÁČKOVÁ. Management. Teorie a praxe 80. a 90. let. Management Press, 1994, 257 s. ISBN 80-85603-55-1. info
  • BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
  • SCHERMERHORN, John R. Management. 12th ed. USA: John Wiley & Sons, 2013, 630 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
  • KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. 1. vyd. Praha: Institut umění, 2009, 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
  • DRUCKER, Peter F. Efektivní vedoucí. Praha: Management Press, 2015, 208 s. ISBN 978-80-7261-189-8. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
    doporučená literatura
  • HOFSTEDE, Geert a Gert Jan HOFSTEDE. Cultures and Organizations. Software of the Mind. 3. vydání. USA: McGraw-Hill, 2010, 561 s. ISBN 978-0-07-166418-9. info
  • HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: Akademie múzických umění v Praze & KANT – Karel Kerlický, 2009. ISBN 978-80-7437-008-3. info
  • CRKALOVÁ, Anna a Norbert RIETHOF. Jak zefektivnit práci v týmu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2007, 195 s. ISBN 978-80-247-1624-4. info
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena a Ivan NOVÝ. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2004, 174 s. ISBN 80-247-0648-2. info
  • STEINMANN, H. a A. LÖHR. Základy podnikové etiky. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing a.s., 1995, 133 s. ISBN 80-85865-56-4. info
Výukové metody
Forma výuky: 1 hodina přednášky, 1 hodina semináře (seminární a přednášková část se prolínají dle strategie konkrétní dvouhodinovky).
Student je v úvodní hodině seznámen s podrobným časovým plánem, zadáním semestrálního úkolů (2 publikace a jejich recenzce) včetně termínu a způsobu odevzdání.
Organizační pokyny jsou studentům k dispozici ve složce studijní materiály, stejně tak jako prezentace a podklady k jednotlivým přednáškám a seminářům.
Metody výuky: přednáška, práce s textem, práce s obrazem, diskusní metody, samostatná práce studentů, případová výuka.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě zkoušky. Pro vykonání zkoušky musí student:
- splnit podmínku 80 % přítomnost na přednáškách, nepřítomnost řádně omluvit e-mailem vyučující.
Zkoušení probíhá ústní formou a bez přípravy. Student si z probraných témat, jež jsou ZA CELÝ AKADEMICKÝ ROK soustředěny do dvou okruhů , losuje po otázce z každého okruhu.

Řešení dílčích zadání pro seminární část výuky je samozřejmostí.
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acddcdfa1696548619d76a79b5fc254a1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5f0658c4-7064-4e52-b8d5-e8cfc4aa932b&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Výše uvedený link odkazuje na MS tým Mngmnt 3_4, ve kterém je v AR 20/21 realizována kontaktní výuka předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.