DDML302 Management - řízení a vedení lidí I, II

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
2/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. David Lobpreis, MBA (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 16:15–17:45 107, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER ( DDMZ302 Management - řízení a vedení lidí I, II )
Úspěšně zakončený první a druhý ročník a zimní semestr
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s principy a metodami poznávání a ovlivňování lidí v pracovních skupinách a týmech. Poznávání lidí v existujících pracovních skupinách. Principy zadávání úkolů a metod pro jejich plnění. Metody stimulace a motivace lidí v pracovních skupinách a způsoby zvyšování jejich kvalifikace. Objasnit vznik a vedení praconích skupin a jejich přeměny v efektivní týmy. Student je schopen poznávat role v pracovních skupinách a týmech a zařazovat na ně své spolupracovníky podle jejich vlastností a osobního zaměření.Student ja schopen motivovat a stimulovat své spolupracovníky, Zadávat jim práci a kontrolovat je, je schopen doporučovat jejich další vzdělávání. Student zná způsoby řešení konfliktů v pracovních skupinách a dovede je efektivně řešit.
Osnova
  • Poznávání a ovlivňování lidí v pracovních skupinách a týmech. Diagnóza, strategie a taktika ovlivňování lidí v pracovních slupinách. Motivace - základní pojmy. Motivy, stimuly, motivační založení, motivační poloha, motivační naladění, Motivační diverzita a motivační harmonie. Zlaté pravidlo motivace. Čtyři základní typy motivačního založení. Popis, testy a motivace typu "objevovatelů", "podmaňovatelů", "slaďovatelů"a "zpřesňovatelů". Souvislost s vitálními znaky skupiny-podniku. Orientace v práci. Tři typy informací, které lidé potřebují pro svoji práci. Zadávání úkolů. Výsledkový a procesní způsob zadávání úkolů a jejich efektivnost. Poskytování informací o výsledku, o splnění úkolu. Zpětná vazba. Zásada "minutového manažera". Informace o vztahu člověka ke skupině (podniku, týmu). Analýza vztahového pole. Tři úrovně spokojenosti pracovníka. Habilitace - rozvoj schopností. Možnosti manažera. Metody ovlivňování schopností lidí. Efektivnost výsledků při uplatnění jednotlivých metod učení. Konflikty mezi lidmi v pracovním procesu. Analýza konfliktního chování a zvládání konfliktních lidí. Individuální vývoj pracovníka. Čtyři etapy individuálního vývoje v podniku. Pyramida osobního rozvoje pracovníka. Prostor pro individuální rozvoj pracovníka v podniku. Druhy kariér a jejich význam pro jednotlivce i podnik. Pojem firemní kultura a faktory, které ji utvářejí. Stavba pyramidy firemní kultury. Vedení skupin a týmů. Posuzování mezilidských vztahů. Využívání soutěže. Podpora spolupráce. Regulování obětavosti. Předcházení destrukci. Zvládání pasivity. Volba vztahového chování. Strategie vztahového chování. Rozdíly mezi lidmi. Konflikty ve skupině. Lidská a věcná složka konfliktu. Zjevná a skrytá složka konfliktu. Od postojů k zájmům. Vznik a vývoj týmu. Vlastnosti týmu. Proces přeměny skupiny v tým. Rozdělení rolí v týmu. Rozvoj týmu. Styly řízení. Trendy vývoje řízení.
Literatura
    povinná literatura
  • Plamínek, J.: Synergický management. Praha: Argo, 2000. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
Výukové metody
Přednášky s diskusemi k otázkám studentů
Metody hodnocení
Předmět je v letním semestru zakončen ústní zkouškou ze dvou tažených otázek s diskusi k okruhům, tvořícím obsah otázek.Mohou být pokládány doplňující otázky, související s okruhy.Seznam okruhů otázek je studentům znám předem. Student může přistoupit ke zkoušce, pokud má minimálně 80% účast na přednáškách
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.