DRAL203 Dějiny režie I

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Claudia Francisci (přednášející)
Garance
prof. MgA. Ivo Krobot
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 10:15–11:45 407
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí přednášek DRAZ203 Dějiny režie I a přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla", tedy dalšího třetího semestru.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem druhého cyklu tohto předmětu je pokračovat v postupném seznamování s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské, polské, francouzské a italské činoherní režie, získat přehled o dalších režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách jejich režie, o jiných formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Osnova
  • Osnova:
  • 1. S. M. Ejzenštejn - Divadelní linie a teorie
  • 2. S.M. Ejzenštejn - Filmová linie
  • 3. J. Vachtangov - herec, žák, samostatné režie ve studiích MCHAT a spolupráce s divadlem Habima
  • 4. J. Vachtangov - Princezna Turandot a režijní prvky
  • 5. M. Čechov - práce v Rusku /inspirace, herectví, škola, práce ve Studiích/
  • 6. M. Čechov - Hamlet a působení v emigraci, odkaz
  • 7. A. Tairov - počátky, Svobodné divadlo, Komorní divadlo, prvky režie
  • 8. T. Kantor - Moře divadel /scénografie, Podzemní divadlo, typy divadla, Cricot 2/
  • 9. T.Kantor - Divadlo smrti /inscenace, prvky režie, odkaz/
  • 10. A.Artaud - herec, Divadlo Alfresa Jarryho, teoretik, Kruté divadlo, Cenci, konce
  • 11. Režiséři Kartelu - G.Baty a L.Jouvet
  • 12. Režiséři Kartelu - CH.Dullin a G.Pitoeff
  • 13. G.Strehler - Začátky, založení Piccolo Teatro, prvky režie
  • 14. G.Strehler - Druhá šance /návrat do PT, inscenace/
Literatura
    povinná literatura
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
  • JOUVET, L.: Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
  • EJZENŠTEJN, S.M.: Umenie mizanscény I. Bratislava: DÚ, 1998.
    doporučená literatura
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie. In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press, 1997. ISBN 80-85718-37-5. info
Výukové metody
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
Odevzdávání prací: studenti odevzdávají práce prostřednictvím emailu pegagoga v elektronické podobě.
Studijní materiály: Součástí výuky je povinná práce s interaktivní osnovou. Interaktivní osnova obsahuje veškerou bibliografii a odkazy na všechny studované materiály.

Typ výuky: předmět se vyučuje semestrálně, počet semestrů 4, otevírá se každoročně, celkově je předmět součásti státní zkoušky „Dějiny a teorie režie“ pro specializaci Činoherní režie.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.