DIFA:DRAL203 History of directing I - Course Information
DRAL203 History of directing I
Theatre FacultySummer 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Claudia Francisci (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Ivo Krobot
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 10:15–11:45 407
- Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem je zvládnutí přednášek DRAZ203 Dějiny režie I a přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla", tedy dalšího třetího semestru.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem druhého cyklu tohto předmětu je pokračovat v postupném seznamování s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské, polské, francouzské a italské činoherní režie, získat přehled o dalších režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách jejich režie, o jiných formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech - Syllabus (in Czech)
- Osnova:
- 1. S. M. Ejzenštejn - Divadelní linie a teorie
- 2. S.M. Ejzenštejn - Filmová linie
- 3. J. Vachtangov - herec, žák, samostatné režie ve studiích MCHAT a spolupráce s divadlem Habima
- 4. J. Vachtangov - Princezna Turandot a režijní prvky
- 5. M. Čechov - práce v Rusku /inspirace, herectví, škola, práce ve Studiích/
- 6. M. Čechov - Hamlet a působení v emigraci, odkaz
- 7. A. Tairov - počátky, Svobodné divadlo, Komorní divadlo, prvky režie
- 8. T. Kantor - Moře divadel /scénografie, Podzemní divadlo, typy divadla, Cricot 2/
- 9. T.Kantor - Divadlo smrti /inscenace, prvky režie, odkaz/
- 10. A.Artaud - herec, Divadlo Alfresa Jarryho, teoretik, Kruté divadlo, Cenci, konce
- 11. Režiséři Kartelu - G.Baty a L.Jouvet
- 12. Režiséři Kartelu - CH.Dullin a G.Pitoeff
- 13. G.Strehler - Začátky, založení Piccolo Teatro, prvky režie
- 14. G.Strehler - Druhá šance /návrat do PT, inscenace/
- Literature
- required literature
- Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
- Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
- SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
- Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
- JOUVET, L.: Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
- EJZENŠTEJN, S.M.: Umenie mizanscény I. Bratislava: DÚ, 1998.
- recommended literature
- SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press, 1997. ISBN 80-85718-37-5. info
- Teaching methods (in Czech)
- Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod. - Assessment methods (in Czech)
- Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška - Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2022/DRAL203