HF:HF0013z Kompozice historické hudby I - Informace o předmětu
HF0013z Kompozice historické hudby I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné přijetí do magisterského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání patřičných dovedností v kompozičních stylech, strategiích i technikách historické evropské hudby od jejích počátků až po etapu vrcholného klasicismu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• aplikovat při tvorbě kompoziční formy a techniky jednohlasé i vícehlasé středověké a renesanční hudby,
• vytvořit úryvky barokní hudby a využít barokních kontrapunktických forem,
• zkomponovat hudbu v duchu klasicismu, jeho typických rysů a tektonického uspořádání. - Osnova
- Kompoziční formy a techniky středověké hudby a renesanční hudby (jednohlas, vícehlas, druhy modálního kontrapunktu, středověká homofonie - conductus a i.).
- Kompoziční formy a techniky baroka (monodie, generálbas, rétorické figury, druhy tonálního kontrapunktu a barokní kontrapunktické formy – invence, fuga, taneční formy baroka a i.).
- Kompoziční formy a techniky klasicizmu a 19. století (motiv, fráze, téma, periodicita, motivická práce, výstavba hudební formy, sonáta, menuet, dvou a třídílná písňová forma, rondo, variace a i.).
- Výuka probíhá formou výkladu, poslechem nahrávek, čtením a přehráváním partitur a jejích analýzou, vytvářením výtahů z partitur apod.; posluchač v průběhu semestru vypracuje alespoň osm drobných kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
- Literatura
- Partitury historické hudby od středověku po současnost.
- JANEČEK, Karel: Tektonika. Praha, l968.
- JANEČEK, Karel: Melodika. Praha: SNKLHU, l956.
- KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Praha: PANTON, 1976.
- JEPPESEN, Knud: Kontrapunkt. Leipzig: Breitkopf und Härtel, l978.
- HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Praha: SHV, l965.
- RACEK, Jan: Slohové problémy italské monodie. Praha, Brno: Edice Melantrich – Pazdírek, 1938.
- RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: PANTON, 1969.
- TARUSKIN, Richard. Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538482-6.
- KOUBA, Jan: ABC hudebních slohů, Praha: SUPRAPHON, 1988.
- JANEČEK, Karel: Harmonie rozborem. Praha: Supraphon, l982.
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné vypracování alespoň osmi kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0013z