HF0013z Kompozice historické hudby I

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné přijetí do magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání patřičných dovedností v kompozičních stylech, strategiích i technikách historické evropské hudby od jejích počátků až po etapu vrcholného klasicismu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• aplikovat při tvorbě kompoziční formy a techniky jednohlasé i vícehlasé středověké a renesanční hudby,
• vytvořit úryvky barokní hudby a využít barokních kontrapunktických forem,
• zkomponovat hudbu v duchu klasicismu, jeho typických rysů a tektonického uspořádání.
Osnova
  • Kompoziční formy a techniky středověké hudby a renesanční hudby (jednohlas, vícehlas, druhy modálního kontrapunktu, středověká homofonie - conductus a i.).
  • Kompoziční formy a techniky baroka (monodie, generálbas, rétorické figury, druhy tonálního kontrapunktu a barokní kontrapunktické formy – invence, fuga, taneční formy baroka a i.).
  • Kompoziční formy a techniky klasicizmu a 19. století (motiv, fráze, téma, periodicita, motivická práce, výstavba hudební formy, sonáta, menuet, dvou a třídílná písňová forma, rondo, variace a i.).
  • Výuka probíhá formou výkladu, poslechem nahrávek, čtením a přehráváním partitur a jejích analýzou, vytvářením výtahů z partitur apod.; posluchač v průběhu semestru vypracuje alespoň osm drobných kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
Literatura
  • Partitury historické hudby od středověku po současnost.
  • JANEČEK, Karel: Tektonika. Praha, l968.
  • JANEČEK, Karel: Melodika. Praha: SNKLHU, l956.
  • KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Praha: PANTON, 1976.
  • JEPPESEN, Knud: Kontrapunkt. Leipzig: Breitkopf und Härtel, l978.
  • HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Praha: SHV, l965.
  • RACEK, Jan: Slohové problémy italské monodie. Praha, Brno: Edice Melantrich – Pazdírek, 1938.
  • RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: PANTON, 1969.
  • TARUSKIN, Richard. Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538482-6.
  • KOUBA, Jan: ABC hudebních slohů, Praha: SUPRAPHON, 1988.
  • JANEČEK, Karel: Harmonie rozborem. Praha: Supraphon, l982.
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné vypracování alespoň osmi kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.