HF:HF0013z Composition of Historical Musi - Course Information
HF0013z Composition of Historical Music I
Faculty of MusicWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné přijetí do magisterského studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Film and Scenic music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání patřičných dovedností v kompozičních stylech, strategiích i technikách historické evropské hudby od jejích počátků až po etapu vrcholného klasicismu.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• aplikovat při tvorbě kompoziční formy a techniky jednohlasé i vícehlasé středověké a renesanční hudby,
• vytvořit úryvky barokní hudby a využít barokních kontrapunktických forem,
• zkomponovat hudbu v duchu klasicismu, jeho typických rysů a tektonického uspořádání. - Syllabus (in Czech)
- Kompoziční formy a techniky středověké hudby a renesanční hudby (jednohlas, vícehlas, druhy modálního kontrapunktu, středověká homofonie - conductus a i.).
- Kompoziční formy a techniky baroka (monodie, generálbas, rétorické figury, druhy tonálního kontrapunktu a barokní kontrapunktické formy – invence, fuga, taneční formy baroka a i.).
- Kompoziční formy a techniky klasicizmu a 19. století (motiv, fráze, téma, periodicita, motivická práce, výstavba hudební formy, sonáta, menuet, dvou a třídílná písňová forma, rondo, variace a i.).
- Výuka probíhá formou výkladu, poslechem nahrávek, čtením a přehráváním partitur a jejích analýzou, vytvářením výtahů z partitur apod.; posluchač v průběhu semestru vypracuje alespoň osm drobných kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
- Literature
- Partitury historické hudby od středověku po současnost.
- JANEČEK, Karel: Tektonika. Praha, l968.
- JANEČEK, Karel: Melodika. Praha: SNKLHU, l956.
- KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Praha: PANTON, 1976.
- JEPPESEN, Knud: Kontrapunkt. Leipzig: Breitkopf und Härtel, l978.
- HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Praha: SHV, l965.
- RACEK, Jan: Slohové problémy italské monodie. Praha, Brno: Edice Melantrich – Pazdírek, 1938.
- RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: PANTON, 1969.
- TARUSKIN, Richard. Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538482-6.
- KOUBA, Jan: ABC hudebních slohů, Praha: SUPRAPHON, 1988.
- JANEČEK, Karel: Harmonie rozborem. Praha: Supraphon, l982.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné vypracování alespoň osmi kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF0013z