H60043z Dějiny vokální hudby I

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Miloš Schnierer (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 10:10–12:35 208
Předpoklady
úspěšně vykonaná přijímací zkouška na vysokou školu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se s vývojem evropské vokální hudby od počátků po 18. století. Hudební dění je zařazeno do kontextu evropské kultury a paralelně se rozvíjejících uměleckých slohů.

Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: orientace v uměleckých slozích a formách vokální hudby od antiky po 18. století; analyzovat vybrané kompozice a zařadit je do příslušného období a stylu; pochopit úzký vztah hudby a slova (základní orientace v oblasti rétorických figur a afektové teorie); popsat vokální tvorbu významných skladatelů uvedených období.
Osnova
  • Přednáška se věnuje vývoji evropské vokální hudby od počátků po 18. století. Soustředí se na hlavní formy vokální hudby v období antiky, románského slohu, gotiky, renesance, manýrismu, baroka, rokoka (galantního slohu) a klasicismu. Předmětem analýzy budou díla hlavních představitelů těchto epoch. Výklad je doprovázen hudebními a obrazovými ukázkami (audio, video). Základní témata: Hudba antických kultur: postavení hudby v životě starověkého Řecka a Říma, podněty pro hudbu dalších epoch. ˂p˃ Gregoriánský chorál: struktura a hlavní formy. ˂p˃ Hudba v období gotiky – monodiální sloh světský: symbióza hudby a poezie (Francie, Německo, studentské písně). ˂p˃ Počátky evropského vícehlasu – nejstarší kompoziční školy a techniky: Notredamská škola, Ars antiqua, Ars nova, hudba italského trecenta. ˂p˃ Hudba v období renesance a manýrismu – nizozemská vokální polyfonie, benátská a římská škola, hlavní formy: mše, motet, madrigal, chanson. ˂p˃ Barokní opera: Camerata, Monteverdi, italská operní centra (Řím, Benátky, Neapol), opera ve Francii a v Anglii. ˂p˃ Vokální hudba v období baroka: oratorium, pašije, kantáta, mše. ˂p˃ Dramatické formy hudebního klasicismu: opera seria, Gluckova reforma,opera buffa, opéra comique. ˂p˃ Duchovní hudba v období klasicismu: mše, oratorium.
Literatura
    doporučená literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • Michels U. : Encyklopedický atlas hudby, Nakladatelství LN, Praha 2000. info
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby I.: evropský středověk. Praha : Ikar, 2005. info
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby I.: renesance. Praha : Ikar, 2005. info
  • KAČIC, Ladislav: Dějiny hudby III.: baroko. Praha : Ikar, 2009.
  • KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů : od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha : Supraphon, 1988. info
  • NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996. info
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha : Paseka , 2000. info
  • Venhoda, Miroslav: Úvod do studia gregoriánského chorálu, Vyšehrad, Praha 1946. info
  • Pečman R.: Sloh a hudba 1600 - 1900, Problémy, otázky, odpovědi, Brno 1991. info
  • Bukofzer, Manfred F.: Hudba v období baroka Od Monteverdiho po Bacha. Bratislava 1986. info
  • Navrátil, Miloslav: Charakteristika hudebního baroka a portréty slavných mistrů - A.Vivaldi, G. F. Händel, J. S. Bach. Montanex, Ostrava 1996. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Claudio Monteverdi. Génius opery. Praha: Supraphon, 1981. info
  • PEČMAN, Rudolf. Georg Friedrich Händel. Praha : Supraphon , 1985. info
Výukové metody
Přednáška doprovázená audiálními a obrazovými ukázkami. Závěrečná diskuse o probíraném tématu.
Metody hodnocení
Zápočet po zimním semestru. Podmínkou je alespoň 70 procentní účast na přednáškách a vypracování písemné práce v rozsahu 5 stran. Témata práce vycházejí z probírané látky a studenti si je vybírají z doporučené literatury. V případě odůvodněné vyšší neúčasti se úměrně zvyšuje rozsah písemné práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2024.