H60043z Dějiny vokální hudby I

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Miloš Schnierer (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 10:10–12:35 208, kromě Po 19. 12., kromě Út 20. 12., kromě St 21. 12., kromě Čt 22. 12., kromě Pá 23. 12.
Předpoklady
úspěšně vykonaná přijímací zkouška na vysokou školu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se s vývojem evropské vokální hudby od počátků po 18. století. Hudební dění je zařazeno do kontextu evropské kultury a paralelně se rozvíjejících uměleckých slohů.

Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: orientace v uměleckých slozích a formách vokální hudby od antiky po 18. století; analyzovat vybrané kompozice a zařadit je do příslušného období a stylu; pochopit úzký vztah hudby a slova (základní orientace v oblasti rétorických figur a afektové teorie); popsat vokální tvorbu významných skladatelů uvedených období.
Osnova
  • Přednáška se věnuje vývoji evropské vokální hudby od počátků po 18. století. Soustředí se na hlavní formy vokální hudby v období antiky, románského slohu, gotiky, renesance, manýrismu, baroka, rokoka (galantního slohu) a klasicismu. Předmětem analýzy budou díla hlavních představitelů těchto epoch. Výklad je doprovázen hudebními a obrazovými ukázkami (audio, video). Základní témata: Hudba antických kultur: postavení hudby v životě starověkého Řecka a Říma, podněty pro hudbu dalších epoch. ˂p˃ Gregoriánský chorál: struktura a hlavní formy. ˂p˃ Hudba v období gotiky – monodiální sloh světský: symbióza hudby a poezie (Francie, Německo, studentské písně). ˂p˃ Počátky evropského vícehlasu – nejstarší kompoziční školy a techniky: Notredamská škola, Ars antiqua, Ars nova, hudba italského trecenta. ˂p˃ Hudba v období renesance a manýrismu – nizozemská vokální polyfonie, benátská a římská škola, hlavní formy: mše, motet, madrigal, chanson. ˂p˃ Barokní opera: Camerata, Monteverdi, italská operní centra (Řím, Benátky, Neapol), opera ve Francii a v Anglii. ˂p˃ Vokální hudba v období baroka: oratorium, pašije, kantáta, mše. ˂p˃ Dramatické formy hudebního klasicismu: opera seria, Gluckova reforma,opera buffa, opéra comique. ˂p˃ Duchovní hudba v období klasicismu: mše, oratorium.
Literatura
    doporučená literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • Michels U. : Encyklopedický atlas hudby, Nakladatelství LN, Praha 2000. info
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby I.: evropský středověk. Praha : Ikar, 2005. info
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby I.: renesance. Praha : Ikar, 2005. info
  • KAČIC, Ladislav: Dějiny hudby III.: baroko. Praha : Ikar, 2009.
  • KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů : od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha : Supraphon, 1988. info
  • NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996. info
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha : Paseka , 2000. info
  • Venhoda, Miroslav: Úvod do studia gregoriánského chorálu, Vyšehrad, Praha 1946. info
  • Pečman R.: Sloh a hudba 1600 - 1900, Problémy, otázky, odpovědi, Brno 1991. info
  • Bukofzer, Manfred F.: Hudba v období baroka Od Monteverdiho po Bacha. Bratislava 1986. info
  • Navrátil, Miloslav: Charakteristika hudebního baroka a portréty slavných mistrů - A.Vivaldi, G. F. Händel, J. S. Bach. Montanex, Ostrava 1996. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Claudio Monteverdi. Génius opery. Praha: Supraphon, 1981. info
  • PEČMAN, Rudolf. Georg Friedrich Händel. Praha : Supraphon , 1985. info
Výukové metody
Přednáška doprovázená audiálními a obrazovými ukázkami. Závěrečná diskuse o probíraném tématu.
Metody hodnocení
Zápočet po zimním semestru. Podmínkou je alespoň 70 procentní účast na přednáškách a vypracování písemné práce v rozsahu 5 stran. Témata práce vycházejí z probírané látky a studenti si je vybírají z doporučené literatury. V případě odůvodněné vyšší neúčasti se úměrně zvyšuje rozsah písemné práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2023, zima 2024.