H60196l Kompozice IV

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60196z Kompozice IV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60196z Kompozice IV, a jejich rozšíření o detailní projektový kompoziční přístup při tvorbě pro různé nástrojové sestavy s využitím elektroakustické vrstvy a o přípravu scénické nebo filmové hudby.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• komplexního přístupu při vytváření jednotlivých parametrů díla na základě zvoleného projektového řešení,
• komponovat rozměrnější jednověté nebo cyklické skladby pro akustické nástroje s využitím elektronické složky,
• podílet se hudebně při přípravě divadelní inscenace nebo krátkého filmu.
Osnova
  • Komplexní kompoziční analýzy partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Postupné vytváření jednotlivých objektů na základě projektu, ověřování možností řešení jednotlivých parametrů díla, sestavní formových celků a jejich instrumentace atd.
  • Vytvoření minimálně dvou kompozic – pro akustické nástroje nebo hlas a elektronickou vrstvu, a hudební složky k divadelní inscenaci nebo krátkému filmu, jehož autory budou studenti Divadelní fakulty JAMU (případně pro jinou divadelní scénu eventuálně filmové nebo televizního studio). Alespoň jedna skladba ze zimního nebo letního semestru musí být v průběhu roku veřejně provedena na koncertech, pořádaných HF JAMU.
Literatura
  • FELDMAN, Morton. Three voices. London: Universal Edition, c1982.
  • REICH, Steve. Music for 18 musicians: for ensemble. New York: Boosey & Hawkes, c2000. ISBN M-051-21239-2.
  • SCIARRINO, Salvatore. Aspern-suite: per soprano e strumenti. Milano: Ricordi, 1979. ISBN M-041-32996-3.
  • LANDY, Leigh: Understanding the Art of Sound Organization. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2007. ISBN 978-0262529259.
  • FRANCIS, John, R.: Algorithmic Computer Music [online]. [cit. 12. 6. 2017]. Dostupné z: http://sourceforge.net/projects/musicalgorithm1/
  • CURTIN, Adrien. Avant-Garde Theatre Sound: Staging Sonic Modernity (Avant-Garde in Perfformance). London, New York and Shanghai: Palgrave Macmillan, 2014. ISBN-13: 978-1137324788.
  • COOKE, Mervin. Dějiny filmové hudby. Praha: AMU, 2011. ISBN 978-80-87292-14-3.
  • ZUCKERMAN, Mark, STEIGLITZ, Keneth. Using circulant Markov chains to generate waveforms for music [online]. [cit. 23. 8. 2016]. Dostupné z: https://quod.lib.umich.edu/cgi/p/pod/dod-idx/using-circulant-markov-chains-to-generate-waveforms-for.pdf?c=icmc;id
  • FLAUVEL, John, FLOOD, Raymond, WILSON, Robin. Music and Mathematics: From Pythagoras to Fractals. Oxford: Oxford University Press, 2006. ISBN 0199298939/ISBN13: 9780199298938.
  • KAHN, Douglas. Earth Sound Earth Signal: Energies and Earth Magnitude in the Arts. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. 2013. ISBN: 978-0-520-25780-1.
  • VIČAR, Dykast: Hudební estetika. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2002. ISBN 80-85883-86-4
  • TENNEY, James. From Scratch: Writings in Music Theory. Chicago: University of Illinois Press, 2015. ISBN 978-0-252-09667-9.
  • The Oxford Dictionary of Music [online]. [cit. 18. 2. 2018]. Dostupné z: http://www.oxfordmusiconline.com.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.