H60196l Kompozice IV

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/2/18. 10 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H60196z Kompozice IV.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60196z Kompozice IV, a jejich rozšíření o detailní projektový kompoziční přístup při tvorbě pro různé nástrojové sestavy s využitím elektroakustické vrstvy a o přípravu scénické nebo filmové hudby.
Learning outcomes
.
Syllabus (in Czech)
  • Komplexní kompoziční analýzy partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Postupné vytváření jednotlivých objektů na základě projektu, ověřování možností řešení jednotlivých parametrů díla, sestavní formových celků a jejich instrumentace atd.
  • Vytvoření minimálně dvou kompozic – pro akustické nástroje nebo hlas a elektronickou vrstvu, a hudební složky k divadelní inscenaci nebo krátkému filmu, jehož autory budou studenti Divadelní fakulty JAMU (případně pro jinou divadelní scénu eventuálně filmové nebo televizního studio). Alespoň jedna skladba ze zimního nebo letního semestru musí být v průběhu roku veřejně provedena na koncertech, pořádaných HF JAMU.
Literature
  • FELDMAN, Morton. Three voices. London: Universal Edition, c1982.
  • REICH, Steve. Music for 18 musicians: for ensemble. New York: Boosey & Hawkes, c2000. ISBN M-051-21239-2.
  • SCIARRINO, Salvatore. Aspern-suite: per soprano e strumenti. Milano: Ricordi, 1979. ISBN M-041-32996-3.
  • LANDY, Leigh: Understanding the Art of Sound Organization. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2007. ISBN 978-0262529259.
  • FRANCIS, John, R.: Algorithmic Computer Music [online]. [cit. 12. 6. 2017]. Dostupné z: http://sourceforge.net/projects/musicalgorithm1/
  • CURTIN, Adrien. Avant-Garde Theatre Sound: Staging Sonic Modernity (Avant-Garde in Perfformance). London, New York and Shanghai: Palgrave Macmillan, 2014. ISBN-13: 978-1137324788.
  • COOKE, Mervin. Dějiny filmové hudby. Praha: AMU, 2011. ISBN 978-80-87292-14-3.
  • ZUCKERMAN, Mark, STEIGLITZ, Keneth. Using circulant Markov chains to generate waveforms for music [online]. [cit. 23. 8. 2016]. Dostupné z: https://quod.lib.umich.edu/cgi/p/pod/dod-idx/using-circulant-markov-chains-to-generate-waveforms-for.pdf?c=icmc;id
  • FLAUVEL, John, FLOOD, Raymond, WILSON, Robin. Music and Mathematics: From Pythagoras to Fractals. Oxford: Oxford University Press, 2006. ISBN 0199298939/ISBN13: 9780199298938.
  • KAHN, Douglas. Earth Sound Earth Signal: Energies and Earth Magnitude in the Arts. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. 2013. ISBN: 978-0-520-25780-1.
  • VIČAR, Dykast: Hudební estetika. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2002. ISBN 80-85883-86-4
  • TENNEY, James. From Scratch: Writings in Music Theory. Chicago: University of Illinois Press, 2015. ISBN 978-0-252-09667-9.
  • The Oxford Dictionary of Music [online]. [cit. 18. 2. 2018]. Dostupné z: http://www.oxfordmusiconline.com.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení. Individuální výuka.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H60196l