HF:H70091l Jazzové aranžování I - Informace o předmětu
H70091l Jazzové aranžování I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Jan Jirucha, DiS. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Matúš Jakabčic
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 15:10–16:45 317, St 16:00–16:45 317
- Předpoklady
- EVER( H70091z Jazzové aranžování I )
Splnění podmínek přijímacího řízení a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.
Základní teoretická znalost harmonie, formy a všeobecné hudební nauky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Jazzová interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Docílit praktické dovednosti psaní melodií a znalostí jejích rozvíjení dovést do kompozic v jednoduchých písňových formách, s následným vícehlasem či harmonizací.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat partitury;
- rozvrhnout aranžmá v rozsahu malé a velké písňové formy;
- zvládnout rozpis tří a čtyřhlasé sazby;
- orientovat se v rozsazích nástrojů (vycházejících z obsazení big bandu), jejich technických omezeních;
- základního vhledu do instrumentace. - Osnova
- Prohlubování znalostí práce s motivem, tématem, za užití 12-ti tónové techniky, analýza skladeb např. J. Pastorius "Balloon Song", B.Evans "Twelve-Tone Tune", cvičení psaní melodií tímto způsobem.
- Analýza, jak melodická tak harmonická, skladeb užívajících různé formy práce s motivem:
- durová stupnice (T.Jones „A Child Is Born“) - - mollová stupnice (H.Silver „Song for My Father“)
- - módy (např. lydický, H.Hancock “Tell Me a Bedtime Story)
- - pentatonika (J.Coltrane „Pursuance“)
- - melodická variace skrze změnu módu (A.C.Jobim „No More Blues“)
- - motivická repetice (Th.Monk „Straight No Chaser“)
- - motivická sekvence (Th.Monk „Well You Needn´t)
- - motivická transformace-stejný rytmus, jiné tóny a naopak (H.Hancock „Maiden Voyage“, Ch.Corea „Spain“)
- - motivy založené na intervalovém paternu (J.Coltrane „Giant Steps“)
- - melodie založené na „guide tones“ (H.Hancock „Dolphin Dance“).
Psaní melodií různými způsoby, které byly podrobně probrány v analýzách, jejich harmonizace a aranžování pro více jednohlasých nástrojů. Vlastní rozbor skladby oblíbeného hudebníka/skladatele a vůbec jeho/její kompoziční metody.
- Literatura
- doporučená literatura
- GOLDSTEIN, Gil. Jazz Composer's Companion. Advance Music, 1993.
- PEASE, Ted. Jazz Composition-Theory and Practise. Berklee Press, 2003.
- Výukové metody
- Cvičení
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- http://www.janjirucha.cz
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H70091l