H70091l Jazzové aranžování I

Hudební fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Jan Jirucha, DiS. (přednášející)
Garance
RNDr. Matúš Jakabčic
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H70091z Jazzové aranžování I )
Splnění podmínek přijímacího řízení a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.
Základní teoretická znalost harmonie, formy a všeobecné hudební nauky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Docílit praktické dovednosti psaní melodií a znalostí jejích rozvíjení dovést do kompozic v jednoduchých písňových formách, s následným vícehlasem či harmonizací.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat partitury;
- rozvrhnout aranžmá v rozsahu malé a velké písňové formy;
- zvládnout rozpis tří a čtyřhlasé sazby;
- orientovat se v rozsazích nástrojů (vycházejících z obsazení big bandu), jejich technických omezeních;
- základního vhledu do instrumentace.
Osnova
  • Prohlubování znalostí práce s motivem, tématem, za užití 12-ti tónové techniky, analýza skladeb např. J. Pastorius "Balloon Song", B.Evans "Twelve-Tone Tune", cvičení psaní melodií tímto způsobem.
  • Analýza, jak melodická tak harmonická, skladeb užívajících různé formy práce s motivem:
    - durová stupnice (T.Jones „A Child Is Born“)
  • - mollová stupnice (H.Silver „Song for My Father“)
  • - módy (např. lydický, H.Hancock “Tell Me a Bedtime Story)
  • - pentatonika (J.Coltrane „Pursuance“)
  • - melodická variace skrze změnu módu (A.C.Jobim „No More Blues“)
  • - motivická repetice (Th.Monk „Straight No Chaser“)
  • - motivická sekvence (Th.Monk „Well You Needn´t)
  • - motivická transformace-stejný rytmus, jiné tóny a naopak (H.Hancock „Maiden Voyage“, Ch.Corea „Spain“)
  • - motivy založené na intervalovém paternu (J.Coltrane „Giant Steps“)
  • - melodie založené na „guide tones“ (H.Hancock „Dolphin Dance“).

  • Psaní melodií různými způsoby, které byly podrobně probrány v analýzách, jejich harmonizace a aranžování pro více jednohlasých nástrojů. Vlastní rozbor skladby oblíbeného hudebníka/skladatele a vůbec jeho/její kompoziční metody.
Literatura
    doporučená literatura
  • GOLDSTEIN, Gil. Jazz Composer's Companion. Advance Music, 1993.
  • PEASE, Ted. Jazz Composition-Theory and Practise. Berklee Press, 2003.
Výukové metody
Cvičení
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
http://www.janjirucha.cz
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.