H70091l Jazzová komp. a aranž. I

Hudební fakulta
léto 2017
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
Jan Jirucha, DiS. (přednášející)
Garance
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 15:10–15:55 317, St 16:00–16:45 317
Předpoklady
EVER( H70091z Jazzová komp. a aranž. I )
Úspěšné zvládnutí prvního semestru „Jazzové kompozice a aranžování“
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Docílit praktické dovednosti psaní melodií a znalostí jejích rozvíjení dovést do kompozic v jednoduchých písňových formách s následným vícehlasem či harmonizací.
Osnova
  • Prohlubování znalostí práce s motivem, tématem za užití 12-ti tónové techniky, analýza skladeb např. J. Pastorius „Balloon Song“, B.Evans „Twelve-Tone Tune, cvičení psaní melodií tímto způsobem. Analýza, jak melodická tak harmonická, skladeb užívajících různé formy práce s motivem. Durová stupnice (T.Jones „A Child Is Born“), mollová stup.(H.Silver „Song for My Father“), módy (např. lydický, H.Hancock “Tell Me a Bedtime Story), pentatonika (J.Coltrane „Pursuance“), melodická variace skrze změnu módu (A.C.Jobim „No More Blues“), motivická repetice (Th.Monk „Straight No Chaser“), motivická sekvence (Th.Monk „Well You Needn´t), motivická transformace-stejný rytmus, jiné tóny a naopak (H.Hancock „Maiden Voyage“, Ch.Corea „Spain“), motivy založené na intervalovém paternu (J.Coltrane „Giant Steps“), melodie založené na „guide tones“ (H.Hancock „Dolphin Dance“). Psaní melodií různými způsoby, které byly podrobně probrány v analýzách, jejich harmonizace a aranžování pro více jednohlasých nástrojů. Vlastní rozbor skladby oblíbeného hudebníka/skladatele a vůbec jeho/její kompoziční metody.
Literatura
  • Jazz Composition-Theory and Practise, Ted Pease, Berklee Press, 2003
  • Jazz Composer´s Companion, Gil Goldstein, Advance Music, 1993
Výukové metody
cvičení – 2 hod.
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.