HF:H61548 Kulturní management IV - Informace o předmětu
H61548 Kulturní management IV
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební produkce (program HF, Hpro:N)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit veškeré znalosti z oblasti uměleckého managementu, připravit studující na závěrečné SZZ spolu s obhajobou diplomové práce.
- Osnova
- 1. Struktura uměleckých organizací
2. Hudební časopisy a publicistika
3. Grantové možnosti pro oblast umění
4. Životní styl a hudební preference
5. Strategický management a jeho uplatnění v kultuře
6. Kulturní politika ČR a její význam
7. Kreativní ekonomika
8. Využití projektového managementu v umění – hard skills
9. Využití projektového managementu v umění – soft skills
10. Průmysl populární hudby
11. Kultura jako ekonomický faktor. Multiplikační efekty, role kultury i mimo ekonomickou oblast.
12. Specifika manažerské funkce vedení v kultuře a umění
13. Marketing v umění
14. Hudební vzdělávání.
15. Fundraising v umění
16. Hudební agentury ČR
17. Základní manažerské funkce aplikované pro oblast kultury
18. Možnosti podpory v oblasti umění a kultury z EU
19. Fenomén EHMK. Evropské hlavní město kultury.
20. Financování živého umění v ČR
Obecná témata:
- přehled v kulturní oblasti a orientace v institucích v ní působících
- historie a současnost řízení kulturních organizací
- specifika managementu kulturních organizací ve veřejném i privátním sektoru
- právní formy existence ziskových a neziskových kulturních organizací
- přímé a alternativní možnosti financovaní organizací v kulturní sféře
- propojení tvůrčího procesu se schopností jeho realizace v praxi
- příprava, analýza a vyhodnocení samostatné diplomové práce
- kulturní politika v kontextu ČR
- kreativní průmysly v kontextu ČR i Evropy
- grantové systémy ČR i základní orientace v infrastruktuře grantů pro oblast kultury v EU (případně zámoří)
- principy a formy podnikaní v oblasti kultury a umění
- 1. Struktura uměleckých organizací
2. Hudební časopisy a publicistika
3. Grantové možnosti pro oblast umění
4. Životní styl a hudební preference
5. Strategický management a jeho uplatnění v kultuře
6. Kulturní politika ČR a její význam
7. Kreativní ekonomika
8. Využití projektového managementu v umění – hard skills
9. Využití projektového managementu v umění – soft skills
10. Průmysl populární hudby
11. Kultura jako ekonomický faktor. Multiplikační efekty, role kultury i mimo ekonomickou oblast.
12. Specifika manažerské funkce vedení v kultuře a umění
13. Marketing v umění
14. Hudební vzdělávání.
15. Fundraising v umění
16. Hudební agentury ČR
17. Základní manažerské funkce aplikované pro oblast kultury
18. Možnosti podpory v oblasti umění a kultury z EU
19. Fenomén EHMK. Evropské hlavní město kultury.
20. Financování živého umění v ČR
- Literatura
- povinná literatura
- Hagoort, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. 2010. info
- Patočka, Jiří. Heřmanová, Eva. Lokální a regionální kultura v České republice. 2009. info
- Kloudová, Jitka. Kreativní ekonomika. 2010. info
- Dobrovolníci pro kulturu. Institut umění - Divadelní ústav. 2011. info
- Studie současného stavu podpory umění. Svazek I. - Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. info
- Cultural statistics. EUROSTAT. 2011. info
- doporučená literatura
- Svetozar, Vítek. Divadelní provoz. Druhé vydání. 1981. info
- Elisabeth Hill: Arts Management. info
- Demmer, Christine. Rauhe Hermann. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einen profesionellen Kunst. 1. Vydání. Gruiter : 1997. ISBN 3-11-0129852-5. info
- Jacobshagen, Arnold. Reininghaus, Frieder. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert. Musik und Kulturbetrieb.Köthen : Laaber, 2006. ISBN 3-89007-430-8. info
- Schmidt-Ott, Thomas. Orchesterkrise und Orchestermarketing. Untersuchungen zur "turn-around" spezifischen Relevanz US-amerikanischer Marketingstrategien im deutschen Orchesterbetrieb. Frankfurt/M. 1998. info
- Byrnes, J., William. Management and the Arts. Čtvrté vydání. Burlington : Elsevier, 2009. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- Kaiser, M. Michael. The Art of the Turnaround. Brandeis University Press. 2009. ISBN 978-1-58465-735-4. info
- Výukové metody
- Přednášky a cvičení. Diskuze, prezentace, konzultace.
- Metody hodnocení
Doporučená literatura k seminární práci (odborné téma):
dle konzultace doporučí pedagog.
Předpoklady splnění předmětu:
- aktivní zapojení během výuky
- odevzdání a obhájení seminární práce,
- prezentace zadaných témat ostatním studentům,
- povinná účast na přednáškách a workshopech zahraničních i českých expertů.
Metody hodnocení: zkouška (ZS) a zápočet (LS) a SZZ
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H61548