H60253z Organizace a struktura hudebního provozu III

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
2/0/8. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Vít Kouřil (přednášející)
MgA. Barbora Mikolášiková (přednášející)
Garance
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 13:30–15:05 006
Předpoklady
EVER( H60253l OSHP III )
Úspěšně uzavřený druhý ročník studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Organizace a struktura hudebního provozu je tzv. hlavním předmětem studijního programu. Náplní je studium organizace a struktury hudebního provozu na základě čtyř pilířů: manažer v centru dění, umělec v centru dění, publikum v centru dění a rozvoj měkkých dovedností pro hudební produkci. Cílem předmětu je získání užšího náhledu do problematiky organizace a řízení hudebního provozu, jeho metod a struktur. Cílem předmětu je poznání tvůrčích procesů v hudebním provozu zejména v oblasti klasické hudby, opery a jazzu v kontextu ČR.

Student získá informace o způsobu provozování hudby a přehled o organizačních strukturách, hudebních institucích z pohledu teoretického i s následným porovnáním s každodenní praxí. Student je po absolvování předmětu schopen reflexe a diskuze o významných osobnostech současného kulturního dění a stavu kulturní scény ČR a řízení jednotlivých institucí a souborů.

Dílčím cílem je příprava studentů na SZZ a obhajobu bakalářské práce.
Výstupy z učení
Student zná strukturu profesionálních hudebních českých institucí a orientuje se v jejím fungování a financování a řízení.
Student je schopen popsat klíčové principy trendů hudebního průmyslu.
Student rozumí a využívá příslušnou odbornou terminologii hudební produkce a hudebního průmyslu a kulturních a kreativních průmyslů.
Student umí vyjmenovat a interpretovat hlavní ekonomické problémy a trendy probíhající na úrovni tzv. výkonného umění.
Student dokáže vytvořit standardní pracovní životopis, portfolio a motivační dopis a je připraven na pracovní pohovor.
Osnova
  • 1. Příprava materiálů a podkladů pro pracovní pohovor (navazuje na výstupy předmětu Orchestrální akademie)
  • 2. Budoucnost pracovních pozic v hudebním průmyslu
  • 3. Základní umělecké školství
  • 4. Cesta hudební nahrávky
  • 5. Product placement v hudbě
  • 6. Jakými způsoby dnes posloucháme hudbu
  • 7. Evropské hlavní město kultury
  • 8. Strategické plánování v umění 9. Progresivní techniky fundraisingu
  • 10. Vstupenka, vstupenkové systémy
  • 11. Streaming a identifikace hudby na internetu
  • 12. Audience development
  • 13. Rekapitulace SZZ témat
Literatura
    povinná literatura
  • Martin Cikánek: Kreativní průmysly, příležitost pro novou ekonomiku. Praha 2011. info
  • Jitka Kloudová: Kreativní ekonomika. Praha 2010. info
  • Lenka Dohnalová: Czech Orchestras. Praha 2006. info
  • Jiří Novotný: Ekonomika a řízení neziskových organizací. Praha 2004. info
  • Studie současného stavu podpory umění, Svazek I. Praha. info
  • HAGOORT, Giep,. Umělecký management v podnikatelském stylu. z anglické verze 3. vydání Eburon Publishers 2003. Praha : Nakladatelství KANT pro AMU v Praze, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7437-008-3. info
  • KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce. 1. vydání. Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
  • Smolíková, Marta. Management v kultuře. VŠUP, Otevřená společnost, o. p. s. / ProCulture. 2008. info
  • • LIŠKOVÁ, Magdaléna a Zina GAVRYLYUK. RE:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. 1. vydání. 46 pages. ISBN 80-700-8298-4.
    doporučená literatura
  • DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo : aneb O divadle jinak. 2. vydání. Prah : Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53. info
  • ŠKARABELOVÁ, Simona; NESHYBOVÁ, Jarmila; REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika kultury a masmédií [online]. Brno : Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2007 [cit. 2011-07-05]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-210-4267. info
  • Vladimír Vojík: Podnikání v kultuře a umění, Praha 2008. info
  • NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013, 110, [11] s. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-292-3.
  • DOSTÁL, Petr a Eva KISLINGEROVÁ. Ekonomika kultury: efektivní metody a nástroje podnikání v sektoru kultury. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2012, 172 s. Odborná kniha s vědeckou redakcí. ISBN 978-80-245-1886-2.
    neurčeno
  • ŠILEROVÁ, Lucie. Německé "Kulturorchester": struktura, organizace, financování. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2017. ISBN 978-80-87500-91-0.
  • Ainsley, R. : Encyklopedie klasické hudby. Bratislava 1997. info
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Grove, Riemann, MGG a další světové slovníky a encyklopedie. info
  • Janota, Dalibor- Kučera, Jan Pavel. Malá encyklopedie české opery. 1. vyd. Praha: Paseka, 1999,: 347 s. ISBN: 80-7185-236-8. info
  • Kolektiv: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby - 3 díly, Supraphon, Praha 1983, 1986, 1987. info
  • Další tituly zvolené pedagogem na základě zaměření jednotlivých témat a bakalářských prací..
Výukové metody
přednášky, cvičení/úkoly, diskuze, prezentace, seminární práce, týmová práce.
Aktivní účast studentů je základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu.
Metody hodnocení
Zápočtový test a závěrečný SZZ test.
Specifické podmínky budou sděleny na začátku semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60253z