HF:H60253z OSHP III - Informace o předmětu
H60253z OSHP III
Hudební fakultazima 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Zuzana Palaniyappan (přednášející)
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 15:10–16:55 006
- Předpoklady
- EVER( H60253l OSHP III - bakalářská práce )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hudební manažerství (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání užšího náhledu do problematiky organizace a řízení hudebního provozu, jeho metod a struktur. Cílem předmětu je poznání tvůrčích procesů v hudebním provozu zejména v oblasti klasické hudby, opery a jazzu v kontextu ČR.
Student získá informace o způsobu provozování hudby a přehled o organizačních strukturách, hudebních institucích z pohledu teoretického i s následným porovnáním s každodenní praxí. Student je po absolvování předmětu schopen reflexe a diskuze o významných osobnostech současného kulturního dění a stavu kulturní scény ČR a řízení jednotlivých institucí a souborů.
Cílem je příprava studentů na SZZ a obhajobu bakalářské práce. - Osnova
- 1. Fenomén kreativity, EHMK
- 2. Práce s publikem – audience development
- 3. Dobrovolnictví – uplatnění v kulturních institucích, práce s místní komunitou
- 4. Vzdělávání a hudba – neformální prvky vzdělávání v hudebních institucích
- 5. Strategický management v hudebním umění
- 6. Financování oblasti živého umění, grantové schéma ČR
- 7. Hudebně-kulturní infrastruktura ČR, zřizovaná a nezřizovaná scéna
- 8. Koncepce „Cyklus“
- 9. Koncert jako synergický produkt hudebního provozu
- 10. Základ teorie neziskového sektoru
- 11. Právní formy existence ziskových a neziskových kulturních organizací
- 12. Pozice manažera v kulturní instituci x manažer v nezřizovaném sektoru
- 13. Formální náležitosti bakalářských prací: jak pracovat s tématem, jak si rozvrhnout vlastní práci, jak správně citovat.
- 14. Společné kolokvium a diskuse nad tématy jednotlivých bakalářských prací.
- 15. Poznatky a zkušenosti z praxe (exkurze/hostované přednášky, předpoklad jednou za semestr)
- Literatura
- povinná literatura
- Martin Cikánek: Kreativní průmysly, příležitost pro novou ekonomiku. Praha 2011. info
- Jitka Kloudová: Kreativní ekonomika. Praha 2010. info
- Lenka Dohnalová: Czech Orchestras. Praha 2006. info
- Jiří Novotný: Ekonomika a řízení neziskových organizací. Praha 2004. info
- Studie současného stavu podpory umění, Svazek I. Praha. info
- Smolíková, Marta. Management v kultuře. VŠUP, Otevřená společnost, o. p. s. / ProCulture. 2008. info
- Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 - 2013. 2006. info
- • LIŠKOVÁ, Magdaléna a Zina GAVRYLYUK. RE:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. 1. vydání. 46 pages. ISBN 80-700-8298-4.
- KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce. 1. vydání. Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
- HAGOORT, Giep,. Umělecký management v podnikatelském stylu. z anglické verze 3. vydání Eburon Publishers 2003. Praha : Nakladatelství KANT pro AMU v Praze, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7437-008-3. info
- ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. 209. s. ISBN 8086429407. info
- doporučená literatura
- Vladimír Vojík: Podnikání v kultuře a umění, Praha 2008. info
- Peter F. Drucker: Řízení neziskových organizací. Praxe a principy, Praha 1994. info
- Vítek, Svetozar. Dramatická umění : úvod do studia. Díl 1., Systematický výklad. Praha, 1988. info
- Vítek, Svetozar. Dramatická umění : úvod do studia. Díl 2., Přehledy, poznámky, prameny. Praha, 1988. info
- Adresář informačních institucí, pracovišť a knihoven v ČR 1. vyd. Praha: Národní informační středisko ČR- Referenční středisko, 1994. info
- Muzikontakt. Český hudební adresář 2001. 1. vyd. Praha. aktuální vydání. info
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo : aneb O divadle jinak. 2. vydání. Prah : Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53. info
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013, 110, [11] s. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-292-3.
- ŠKARABELOVÁ, Simona; NESHYBOVÁ, Jarmila; REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika kultury a masmédií [online]. Brno : Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2007 [cit. 2011-07-05]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-210-4267. info
- DOSTÁL, Petr a Eva KISLINGEROVÁ. Ekonomika kultury: efektivní metody a nástroje podnikání v sektoru kultury. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2012, 172 s. Odborná kniha s vědeckou redakcí. ISBN 978-80-245-1886-2.
- neurčeno
- Ainsley, R. : Encyklopedie klasické hudby. Bratislava 1997. info
- Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
- Grove, Riemann, MGG a další světové slovníky a encyklopedie. info
- Janota, Dalibor- Kučera, Jan Pavel. Malá encyklopedie české opery. 1. vyd. Praha: Paseka, 1999,: 347 s. ISBN: 80-7185-236-8. info
- Kolektiv: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby - 3 díly, Supraphon, Praha 1983, 1986, 1987. info
- Další tituly zvolené pedagogem na základě zaměření jednotlivých témat a bakalářských prací..
- Výukové metody
- přednášky, cvičení/úkoly, diskuze, prezentace, seminární práce, týmová práce.
Aktivní účast studentů je základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu. - Metody hodnocení
- Zápočtový test a závěrečný SZZ test.
Specifické podmínky budou sděleny na začátku semestru.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2018/H60253z