HF:H60253z Organizace a struktura hudební - Informace o předmětu
H60253z Organizace a struktura hudebního provozu III
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Vít Kouřil (přednášející)
MgA. Barbora Mikolášiková (přednášející) - Garance
- doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 13:30–15:05 006
- Předpoklady
- EVER( H60253l OSHP III )
Úspěšně uzavřený druhý ročník studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hudební produkce (program HF, Hpro:B)
- Cíle předmětu
- Organizace a struktura hudebního provozu je tzv. hlavním předmětem studijního programu. Náplní je studium organizace a struktury hudebního provozu na základě čtyř pilířů: manažer v centru dění, umělec v centru dění, publikum v centru dění a rozvoj měkkých dovedností pro hudební produkci.
Cílem předmětu je získání užšího náhledu do problematiky organizace a řízení hudebního provozu, jeho metod a struktur. Cílem předmětu je poznání tvůrčích procesů v hudebním provozu zejména v oblasti klasické hudby, opery a jazzu v kontextu ČR.
Student získá informace o způsobu provozování hudby a přehled o organizačních strukturách, hudebních institucích z pohledu teoretického i s následným porovnáním s každodenní praxí. Student je po absolvování předmětu schopen reflexe a diskuze o významných osobnostech současného kulturního dění a stavu kulturní scény ČR a řízení jednotlivých institucí a souborů.
Dílčím cílem je příprava studentů na SZZ a obhajobu bakalářské práce. - Výstupy z učení
- Student zná strukturu profesionálních hudebních českých institucí a orientuje se v jejím fungování a financování a řízení.
Student je schopen popsat klíčové principy trendů hudebního průmyslu.
Student rozumí a využívá příslušnou odbornou terminologii hudební produkce a hudebního průmyslu a kulturních a kreativních průmyslů.
Student umí vyjmenovat a interpretovat hlavní ekonomické problémy a trendy probíhající na úrovni tzv. výkonného umění.
Student dokáže vytvořit standardní pracovní životopis, portfolio a motivační dopis a je připraven na pracovní pohovor. - Osnova
- 1. Příprava materiálů a podkladů pro pracovní pohovor (navazuje na výstupy předmětu Orchestrální akademie)
- 2. Budoucnost pracovních pozic v hudebním průmyslu
- 3. Základní umělecké školství
- 4. Cesta hudební nahrávky
- 5. Product placement v hudbě
- 6. Jakými způsoby dnes posloucháme hudbu
- 7. Evropské hlavní město kultury
- 8. Strategické plánování v umění 9. Progresivní techniky fundraisingu
- 10. Vstupenka, vstupenkové systémy
- 11. Streaming a identifikace hudby na internetu
- 12. Audience development
- 13. Rekapitulace SZZ témat
- Literatura
- povinná literatura
- Martin Cikánek: Kreativní průmysly, příležitost pro novou ekonomiku. Praha 2011. info
- Jitka Kloudová: Kreativní ekonomika. Praha 2010. info
- Lenka Dohnalová: Czech Orchestras. Praha 2006. info
- Jiří Novotný: Ekonomika a řízení neziskových organizací. Praha 2004. info
- Studie současného stavu podpory umění, Svazek I. Praha. info
- HAGOORT, Giep,. Umělecký management v podnikatelském stylu. z anglické verze 3. vydání Eburon Publishers 2003. Praha : Nakladatelství KANT pro AMU v Praze, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7437-008-3. info
- KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce. 1. vydání. Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
- Smolíková, Marta. Management v kultuře. VŠUP, Otevřená společnost, o. p. s. / ProCulture. 2008. info
- • LIŠKOVÁ, Magdaléna a Zina GAVRYLYUK. RE:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. 1. vydání. 46 pages. ISBN 80-700-8298-4.
- doporučená literatura
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo : aneb O divadle jinak. 2. vydání. Prah : Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53. info
- ŠKARABELOVÁ, Simona; NESHYBOVÁ, Jarmila; REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika kultury a masmédií [online]. Brno : Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2007 [cit. 2011-07-05]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-210-4267. info
- Vladimír Vojík: Podnikání v kultuře a umění, Praha 2008. info
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013, 110, [11] s. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-292-3.
- DOSTÁL, Petr a Eva KISLINGEROVÁ. Ekonomika kultury: efektivní metody a nástroje podnikání v sektoru kultury. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2012, 172 s. Odborná kniha s vědeckou redakcí. ISBN 978-80-245-1886-2.
- neurčeno
- ŠILEROVÁ, Lucie. Německé "Kulturorchester": struktura, organizace, financování. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2017. ISBN 978-80-87500-91-0.
- Ainsley, R. : Encyklopedie klasické hudby. Bratislava 1997. info
- Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
- Grove, Riemann, MGG a další světové slovníky a encyklopedie. info
- Janota, Dalibor- Kučera, Jan Pavel. Malá encyklopedie české opery. 1. vyd. Praha: Paseka, 1999,: 347 s. ISBN: 80-7185-236-8. info
- Kolektiv: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby - 3 díly, Supraphon, Praha 1983, 1986, 1987. info
- Další tituly zvolené pedagogem na základě zaměření jednotlivých témat a bakalářských prací..
- Výukové metody
- přednášky, cvičení/úkoly, diskuze, prezentace, seminární práce, týmová práce.
Aktivní účast studentů je základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu. - Metody hodnocení
- Zápočtový test a závěrečný SZZ test.
Specifické podmínky budou sděleny na začátku semestru.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60253z