H60253z OSHP III

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Barbora Mikolášiková (přednášející)
Mgr. Vít Kouřil (přednášející)
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející)
MgA. Zuzana Palaniyappan (přednášející)
Mgr. Erika Vlasáková (přednášející)
Garance
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 13:40–15:10 006, kromě Po 19. 12., kromě Út 20. 12., kromě St 21. 12., kromě Čt 22. 12., kromě Pá 23. 12.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání užšího náhledu do problematiky organizace a řízení hudebního provozu, jeho metod a struktur. Cílem předmětu je poznání tvůrčích procesů v hudebním provozu zejména v oblasti klasické hudby, opery a jazzu v kontextu ČR.

Student získá informace o způsobu provozování hudby a přehled o organizačních strukturách, hudebních institucích z pohledu teoretického i s následným porovnáním s každodenní praxí. Student je po absolvování předmětu schopen reflexe a diskuze o významných osobnostech současného kulturního dění a stavu kulturní scény ČR a řízení jednotlivých institucí a souborů.

Cílem je příprava studentů na SZZ a obhajobu bakalářské práce.
Osnova
  • 1. Fenomén kreativity, EHMK
  • 2. Práce s publikem – audience development
  • 3. Dobrovolnictví – uplatnění v kulturních institucích, práce s místní komunitou
  • 4. Vzdělávání a hudba – neformální prvky vzdělávání v hudebních institucích
  • 5. Strategický management v hudebním umění
  • 6. Financování oblasti živého umění, grantové schéma ČR
  • 7. Hudebně-kulturní infrastruktura ČR, zřizovaná a nezřizovaná scéna
  • 8. Koncepce „Cyklus“
  • 9. Koncert jako synergický produkt hudebního provozu
  • 10. Základ teorie neziskového sektoru
  • 11. Právní formy existence ziskových a neziskových kulturních organizací
  • 12. Pozice manažera v kulturní instituci x manažer v nezřizovaném sektoru
  • 13. Formální náležitosti bakalářských prací: jak pracovat s tématem, jak si rozvrhnout vlastní práci, jak správně citovat.
  • 14. Společné kolokvium a diskuse nad tématy jednotlivých bakalářských prací.
  • 15. Poznatky a zkušenosti z praxe (exkurze/hostované přednášky, předpoklad jednou za semestr)

Literatura
    povinná literatura
  • Martin Cikánek: Kreativní průmysly, příležitost pro novou ekonomiku. Praha 2011. info
  • Jitka Kloudová: Kreativní ekonomika. Praha 2010. info
  • Lenka Dohnalová: Czech Orchestras. Praha 2006. info
  • Jiří Novotný: Ekonomika a řízení neziskových organizací. Praha 2004. info
  • Studie současného stavu podpory umění, Svazek I. Praha. info
  • Smolíková, Marta. Management v kultuře. VŠUP, Otevřená společnost, o. p. s. / ProCulture. 2008. info
  • Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 - 2013. 2006. info
  • • LIŠKOVÁ, Magdaléna a Zina GAVRYLYUK. RE:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. 1. vydání. 46 pages. ISBN 80-700-8298-4.
  • KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce. 1. vydání. Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
  • HAGOORT, Giep,. Umělecký management v podnikatelském stylu. z anglické verze 3. vydání Eburon Publishers 2003. Praha : Nakladatelství KANT pro AMU v Praze, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7437-008-3. info
  • ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. 209. s. ISBN 8086429407. info
    doporučená literatura
  • Vladimír Vojík: Podnikání v kultuře a umění, Praha 2008. info
  • Peter F. Drucker: Řízení neziskových organizací. Praxe a principy, Praha 1994. info
  • Vítek, Svetozar. Dramatická umění : úvod do studia. Díl 1., Systematický výklad. Praha, 1988. info
  • Vítek, Svetozar. Dramatická umění : úvod do studia. Díl 2., Přehledy, poznámky, prameny. Praha, 1988. info
  • Adresář informačních institucí, pracovišť a knihoven v ČR 1. vyd. Praha: Národní informační středisko ČR- Referenční středisko, 1994. info
  • Muzikontakt. Český hudební adresář 2001. 1. vyd. Praha. aktuální vydání. info
  • DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo : aneb O divadle jinak. 2. vydání. Prah : Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53. info
  • NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013, 110, [11] s. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-292-3.
  • ŠKARABELOVÁ, Simona; NESHYBOVÁ, Jarmila; REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika kultury a masmédií [online]. Brno : Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2007 [cit. 2011-07-05]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-210-4267. info
  • DOSTÁL, Petr a Eva KISLINGEROVÁ. Ekonomika kultury: efektivní metody a nástroje podnikání v sektoru kultury. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2012, 172 s. Odborná kniha s vědeckou redakcí. ISBN 978-80-245-1886-2.
    neurčeno
  • Ainsley, R. : Encyklopedie klasické hudby. Bratislava 1997. info
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Grove, Riemann, MGG a další světové slovníky a encyklopedie. info
  • Janota, Dalibor- Kučera, Jan Pavel. Malá encyklopedie české opery. 1. vyd. Praha: Paseka, 1999,: 347 s. ISBN: 80-7185-236-8. info
  • Kolektiv: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby - 3 díly, Supraphon, Praha 1983, 1986, 1987. info
  • Další tituly zvolené pedagogem na základě zaměření jednotlivých témat a bakalářských prací..
Výukové metody
přednášky, cvičení/úkoly, diskuze, prezentace, seminární práce, týmová práce.
Aktivní účast studentů je základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu.
Metody hodnocení
Zápočtový test a závěrečný SZZ test.
Specifické podmínky budou sděleny na začátku semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.