DSCZ402 Kostým I

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. MgA. Pavel Borák (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–16:00 MALIRNA, Pá 16:15–17:45 MALIRNA
Předpoklady
Úspěšné absolvování Scénografie, Kostýmní designu, Performance nebo Architektury v Bakalářském stupni
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci tohoto semestru je cílem kurzu (výuky předmětu) seznámit studenta s vzájemným dopadem sociokulturních vlivů jedince, původní postavy, kostýmní interpretace postavy – psychologicko interpretačních rovin v rámci postayvy ve vztahu k prostředí střední a severní Evropy. Základní úlohou je vytrénovat studenta k citlivému vnímání zdrojů, které se nacházejí v předloze a ke schopnosti vnímání jak situací a jejich vztahu k postavám v předloze, ale také k situaci za jaké daná předloha vznikla (historicko sociální reflexe). Téma výuky se soustředí na kostýmní tvorbu na území německy mluvících zemí, Polska a Skandinávie a jejich interpretačních trendů od dob moderny až do současnosti. Úlohou studenta je zmapovat úlohu divadla – scénografie + kostýmu – prostorové tvorby – interpretace jako sociokulturního činitele a jeho interakce v daném prostředí. Student prakticky zkoumá, na základě teoretické přípravy a asistence školitele kreativní postupy, odvíjející se ze zadaného tématu – modifikuje ekvivalentní postupy v našem (domácím) prostředí a zkoumá jejich dopad. Zpracování tématu se odvíjí od konkrétního textového, či tematického zadání. Student má za úkol zpracovat vedle již osvojeného praktického přístupu, novou metodologii manipulace s jedincem a skupinou jako samostatným politikem. Zásadním činitelem je vědomá akce s dlouhodobě vžitými sociokulturními klišé a jejich vědomá manipulace v rámci jedince i skupiny. Zásadním tématickými okruhy jsou identita postavy, ideologie a mytologie postav a identifikace s prostorem. Jedinec a společnost jako politikum. Domácí –cizorodé. Společensky podložené disfunkce a změny ve struktuře vnímání vlastní identity ve vztahu k novodobým dějinám a současnosti. Geoklimatické vlivy na vnímání a interpretování autora. Kulturně historické aspekty/ rozdíly ve vnímání klasických žánrů na základě geografického, náboženského a kulturního začlenění. Kulturní kontinuita. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Doplňujícím aspektem výuky kostýmu magisterského studia je příprava na praktickou součást profese:
projevuje schopnost být součástí profesionálního týmu
spolupracuje jako asistent výtvarníka s předními tvůrčími týmy na půdě NDB,CED
orientuje se v technologických, komunikačních a organizačních dovednostech
vytváří spojku mezi týmem, jevištěm, dílnami
získává zásadní zkušenost jiného pohledu/přístupu k interpretačním postupům a realizací
Osnova
  • Časová struktura výuky s tím, že se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1.,2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2.,3. týden: ilustrace +asociativní četba +analýza vztahů
  • 1.,4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.,8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh postav
  • 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.,13. týden: výroba kostýmu + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literatura
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Výukové metody
projektová výuka, práce s textem kontaktní výuka, diskusní metody, samostatné práce studentů
Metody hodnocení
1.Student odevzdá na konci semestru výtvarný (kostýmní projekt doplňující scénografický projekt),podložený písemnou studií (esejem),materiály a střihy 2. 80% účast 3.Účast/ spolupráce na externím divadelním projektu ve funkci asistent výtvarníka Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu přiveřejných klauzurách
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.