DSCZ402 Costume I

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 MALIRNA, Fri 16:15–17:45 MALIRNA
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování Scénografie, Kostýmní designu, Performance nebo Architektury v Bakalářském stupni
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V rámci tohoto semestru je cílem kurzu (výuky předmětu) seznámit studenta s vzájemným dopadem sociokulturních vlivů jedince, původní postavy, kostýmní interpretace postavy – psychologicko interpretačních rovin v rámci postayvy ve vztahu k prostředí střední a severní Evropy. Základní úlohou je vytrénovat studenta k citlivému vnímání zdrojů, které se nacházejí v předloze a ke schopnosti vnímání jak situací a jejich vztahu k postavám v předloze, ale také k situaci za jaké daná předloha vznikla (historicko sociální reflexe). Téma výuky se soustředí na kostýmní tvorbu na území německy mluvících zemí, Polska a Skandinávie a jejich interpretačních trendů od dob moderny až do současnosti. Úlohou studenta je zmapovat úlohu divadla – scénografie + kostýmu – prostorové tvorby – interpretace jako sociokulturního činitele a jeho interakce v daném prostředí. Student prakticky zkoumá, na základě teoretické přípravy a asistence školitele kreativní postupy, odvíjející se ze zadaného tématu – modifikuje ekvivalentní postupy v našem (domácím) prostředí a zkoumá jejich dopad. Zpracování tématu se odvíjí od konkrétního textového, či tematického zadání. Student má za úkol zpracovat vedle již osvojeného praktického přístupu, novou metodologii manipulace s jedincem a skupinou jako samostatným politikem. Zásadním činitelem je vědomá akce s dlouhodobě vžitými sociokulturními klišé a jejich vědomá manipulace v rámci jedince i skupiny. Zásadním tématickými okruhy jsou identita postavy, ideologie a mytologie postav a identifikace s prostorem. Jedinec a společnost jako politikum. Domácí –cizorodé. Společensky podložené disfunkce a změny ve struktuře vnímání vlastní identity ve vztahu k novodobým dějinám a současnosti. Geoklimatické vlivy na vnímání a interpretování autora. Kulturně historické aspekty/ rozdíly ve vnímání klasických žánrů na základě geografického, náboženského a kulturního začlenění. Kulturní kontinuita. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Doplňujícím aspektem výuky kostýmu magisterského studia je příprava na praktickou součást profese:
projevuje schopnost být součástí profesionálního týmu
spolupracuje jako asistent výtvarníka s předními tvůrčími týmy na půdě NDB,CED
orientuje se v technologických, komunikačních a organizačních dovednostech
vytváří spojku mezi týmem, jevištěm, dílnami
získává zásadní zkušenost jiného pohledu/přístupu k interpretačním postupům a realizací
Syllabus (in Czech)
  • Časová struktura výuky s tím, že se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1.,2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2.,3. týden: ilustrace +asociativní četba +analýza vztahů
  • 1.,4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.,8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh postav
  • 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.,13. týden: výroba kostýmu + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
projektová výuka, práce s textem kontaktní výuka, diskusní metody, samostatné práce studentů
Assessment methods (in Czech)
1.Student odevzdá na konci semestru výtvarný (kostýmní projekt doplňující scénografický projekt),podložený písemnou studií (esejem),materiály a střihy 2. 80% účast 3.Účast/ spolupráce na externím divadelním projektu ve funkci asistent výtvarníka Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu přiveřejných klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DSCZ402