DIFA:DSCZ402 Costume I - Course Information
DSCZ402 Costume I
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 14:30–16:00 MALIRNA, Fri 16:15–17:45 MALIRNA
- Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování Scénografie, Kostýmní designu, Performance nebo Architektury v Bakalářském stupni
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- V rámci tohoto semestru je cílem kurzu (výuky předmětu) seznámit studenta s vzájemným dopadem sociokulturních vlivů jedince, původní postavy, kostýmní interpretace postavy – psychologicko interpretačních rovin v rámci postayvy ve vztahu k prostředí střední a severní Evropy. Základní úlohou je vytrénovat studenta k citlivému vnímání zdrojů, které se nacházejí v předloze a ke schopnosti vnímání jak situací a jejich vztahu k postavám v předloze, ale také k situaci za jaké daná předloha vznikla (historicko sociální reflexe). Téma výuky se soustředí na kostýmní tvorbu na území německy mluvících zemí, Polska a Skandinávie a jejich interpretačních trendů od dob moderny až do současnosti. Úlohou studenta je zmapovat úlohu divadla – scénografie + kostýmu – prostorové tvorby – interpretace jako sociokulturního činitele a jeho interakce v daném prostředí. Student prakticky zkoumá, na základě teoretické přípravy a asistence školitele kreativní postupy, odvíjející se ze zadaného tématu – modifikuje ekvivalentní postupy v našem (domácím) prostředí a zkoumá jejich dopad. Zpracování tématu se odvíjí od konkrétního textového, či tematického zadání. Student má za úkol zpracovat vedle již osvojeného praktického přístupu, novou metodologii manipulace s jedincem a skupinou jako samostatným politikem. Zásadním činitelem je vědomá akce s dlouhodobě vžitými sociokulturními klišé a jejich vědomá manipulace v rámci jedince i skupiny. Zásadním tématickými okruhy jsou identita postavy, ideologie a mytologie postav a identifikace s prostorem. Jedinec a společnost jako politikum. Domácí –cizorodé. Společensky podložené disfunkce a změny ve struktuře vnímání vlastní identity ve vztahu k novodobým dějinám a současnosti. Geoklimatické vlivy na vnímání a interpretování autora. Kulturně historické aspekty/ rozdíly ve vnímání klasických žánrů na základě geografického, náboženského a kulturního začlenění. Kulturní kontinuita. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Learning outcomes (in Czech)
- Doplňujícím aspektem výuky kostýmu magisterského studia je
příprava na praktickou součást profese:
projevuje schopnost být součástí profesionálního týmu
spolupracuje jako asistent výtvarníka s předními tvůrčími týmy na půdě NDB,CED
orientuje se v technologických, komunikačních a organizačních dovednostech
vytváří spojku mezi týmem, jevištěm, dílnami
získává zásadní zkušenost jiného pohledu/přístupu k interpretačním postupům a realizací - Syllabus (in Czech)
- Časová struktura výuky s tím, že se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
- 1.,2. týden: četba původního textu / předlohy
- 2.,3. týden: ilustrace +asociativní četba +analýza vztahů
- 1.,4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
- 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
- 6.,8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh postav
- 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12.,13. týden: výroba kostýmu + příprava prezentace
- 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- projektová výuka, práce s textem kontaktní výuka, diskusní metody, samostatné práce studentů
- Assessment methods (in Czech)
- 1.Student odevzdá na konci semestru výtvarný (kostýmní projekt doplňující scénografický projekt),podložený písemnou studií (esejem),materiály a střihy 2. 80% účast 3.Účast/ spolupráce na externím divadelním projektu ve funkci asistent výtvarníka Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu přiveřejných klauzurách
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2021/DSCZ402