DATZ411 Adaptace dramatických děl v audiovizi a v divadle I

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh
Čt 14:30–16:00 408
Předpoklady
orientace v české a světové literární, divadelní a filmové tvorbě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se seznámí se vzájemnými inspiracemi literatury, divadla, filmu a televize.
Porozumí užití výrazových prostředků a postupů v jednotlivých médiích a jejich aplikaci při transformaci obsahů mezi nimi.
Získá schopnost kritické reflexe a přehled o nejvýznamnějších adaptacích z oblasti české a světové kultury.
Výstupy z učení
Student je schopen definovat adaptační metody zásadních světových a českých filmových, divadelních či televizních děl. Dovede analyzovat text.Je schopen na konkrétních příkladech popsat tvůrčí postupy osobností filmové, televizní a divadelní režie ve vztahu k adaptaci.Dokáže se jimi inspirovat ve své vlastní tvůrčí praxi.
Osnova
  • Historie vzájemné inspirace divadla, filmu a televize.
    Užití a průnik výrazových prostředků a postupů v jednotlivých médiích.
    Kritické reflexe adaptací. Seznámení studentů se zdroji vzájemné inspirace filmu, televizní a divadelní tvorby až po úspěšné adaptace.
    Analýzy původních dramatických textů a z nich vycházejících filmových a televizních děl. Kritická reflexe aktuálních divadelních inscenací, vycházejících z filmových předloh. Vlastní tvůrčí adaptace vybraných pasáží dramatických textů, v kontextu již existujících adaptací vybraných děl. Aktivní propojování teoretických znalostí s možností aplikace v krátkých autorských scénářích.
Literatura
  • Shubik I.: Play for today, Davis-Poynter, London 1975. info
  • Tulloch J.: Television drama, Routledge, London and New York 1990. info
  • Ricoeur P.: Teória interpretácie. info
  • Aumont J.: Le Cinema Et La Mise En Scene , Editeur: Armand Colin, Paris 2006. info
  • Aumont J.: La Mise En Scene, Editeur: De Boeck, Paris 2001. info
  • Szczepanik P.: Nová filmová historie, Herrmann & synové, Praha 2004. info
  • Bílková-Belnayová K.: Souřadnice televizní dramatické tvorby, Panorama, Praha 1988. info
  • Bourdieu P.: O televizi, Doplněk, Brno 2002. info
  • Hedvábný Z.: Alfréd Radok. Zpráva o jednom osudu., Divadelní ústav, Praha 1994. info
  • Karvaš P.: Umenie drámy a fenomén televízie, Výskumný ústav kultúry, Bratislava 1985. info
  • Mravcová, M.: Od Oidipa k Francouzově milence, Světová literatura ve filmu, Interpretace z let 1982 - 1998, NFA, Praha 2001
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

Přednáška, seminář (diskuze, vlastní tvůrčí a kritická práce a její reflexe)
Metody hodnocení
Zápočet na základě docházky, aktivní účasti na diskuzích a plnění průběžných zadání - scénář daptace vybraného dramatického textu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.