DRAZ201 Principy režie a dramaturgie III

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
1/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 104
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit základní kategorie uvažování o režii a dramaturgii v rámci evropské činoherní tradice. Nejprve je pozornost věnována dramatu jako svébytnému literárnímu druhu a líčení dějin režie a dramaturgie jako poměru těchto disciplín k dramatické literatuře. Následně dojde k probrání podstatných analytických kategorií pro drama (konflikt, situace, fabule, syžet, chronotop) a předmět bude zavrešen úvahami na téma formulování režijně-dramaturgické koncepce a její realizací v průběhu vzniku inscenačního tvaru. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • 1) Drama jako zvláštní typ literárního textu; jeho klíčové znaky; proměny jeho formálních rysů a literární prestiže v dějinách divadla. 2) Stručné dějiny dramaturgie a režie; svázanost obou oborů se stavem dramatu a jejich emancipace ve 20. století (“divadelní reformy”) jako rozchod divadla s dramatem. 3) Fenomén jevištní interpretace textu; inscenace dramatu - výklad uměleckého díla jiným uměleckým dílem; co znamená in-scenování?; interpretace jako výběr a “plodné zúžení”. Inscenační tradice jako zátěž i opora. 4) Dramatická situace, děj, jednání jako základní analytické kategorie. Fabule x syžet (praktické ukázky). 5) Fenomén chronotopu. Motivace a její význam v divadelní praxi. Realismus jako stylová kategorie. 6) Situační analýza konkrétních textů (Hamlet, Maryša, Heda Gablerová). 7) Dramatická postava jako fenomén a obsazení jako základní interpretační gesto. 8) Formulování režijně-dramaturgické koncepce. 9) Vývoj interpretace a inscenační koncepce během zkouškového procesu. Fenomén náhody a improvizace. 10) Umění konce - závěr inscenace jako završení a vyvrcholení režijně-dramaturgického gesta.
Literatura
    povinná literatura
  • LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987.
  • MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU). 328 s. ISBN 978-80-7460-084-5. 2015. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-026-5. 2012. info
    doporučená literatura
  • Císař, J. Základy dramaturgie: I. Situace. Praha: Akademie múzických umění, 2003. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU). 122 s. ISBN 978-80-86928-59-3. 2009. info
  • VOSTRÝ, Jaroslav. Činoherní klub 1965-1972. Dramaturgie v praxi. Praha: Divadelní ústav v Praze ve spolupráci s Divadelní fakultou Akademie múzických umění v Praze. 207 s. ISBN 80-7008-061-2. 1996. info
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2018, zima 2020, zima 2023.