DIFA:DRAZ201 Umění režie a dramaturgie - Informace o předmětu
DRAZ201 Umění režie a dramaturgie
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 104
- Předpoklady
- EVER( DRAL201 Umění režie a dramaturgie )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Představit nejvýznamnější dramaturgické programy a koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1945 do součastnosti. V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je posláním této přednášky představit uvedené principy na nejvýznamnějších dílech českého divadla 2. poloviny XX. století s přihlédnutím jejich výstavbovýcm prinsipům a k problematice jejich slohového vývoje.
- Osnova
- Výuka bude kombinovat přednáškové vstupy, prezentace samostatných prací studentů na základě doporučené literatury a dostupných audiovizuálních či fotografických materiálů s besedami se specialisty na dané období. Hlavní témata - Stylové proměny české režie v letech 1945 – 1955 s přihlédnutí k dobové politické a společenské situaci - Vývoj českého dramatu od budovatelského realismu k antiiluzivním a básnickým formám (od Party brusiče Karhana ke Konci masopustu a Majitelům klíčů) - Alfréd Radok a jeho stylové postupy (Komik, Hra o lásce a smrti) - Vývoj režijní tvorby Otomara Krejči (Racek, Romeo a Julie, činnost v Divadle za branou) - Jan Grossman v Divadle na Zábradlí (Král Ubu) - Evžen Sokolovský a Státní divadlo v Brně v 60. letech (Komedie o umučení, tvorba Miloše Hynšta a Aloise Hajdy)
- Literatura
- povinná literatura
- Dramatické texty rozebírané v rámci výuky (A. P. Čechov: Racek, Alfréd Jarry: Král Ubu, Vašek Káňa: Parta brusiče Karhana, Pavel Kohout: Taková láska, Josef Topol: Konec masopustu, Milan Kundera: Majitelé klíčů)
- JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému. Příběh českého divadla (1945–1989) a nejen v datech a souvislostech. Praha: Academia, 2010. info
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Jindřich: Otomar Krejča. Praha: Orbis, 1964. ČERNÝ, Jindřich: Osudy českého divadla po druhé světové válce: Divadlo a společnost 1945-1955. Praha: Academia, 2007. GROSSMAN, Jan: Analýzy. Praha: Československý spisovatel 1991.
- HEDBÁVNÝ, Zdeněk. Alfréd Radok: zpráva o jednom osudu. Praha: Národní divadlo, 1994 HELGHEIM, Kjell: „Racek”: Praha 1960 - Brusel 1966 - Stockholm 1969. Divadelní revue 1/2005, str. 30 – 53.
- HYNŠT, Miloš: Brněnské divadelní bojování 1959-1971. Brno: JAMU, 1996. PATOČKOVÁ, Jana: Krejčův čtvrtý Racek a poslední sezona Divadla za branou (1971-1972) Divadelní revue 2/2008, str. 17-43.
- SRBA, Bořivoj: Umění režie: k tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta : tři teatrologické studie. Brno: JAMU, 1998. STEHLÍKOVÁ, Eva (ed.): Alfréd Radok mezi filmem a divadlem. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Národní filmový archiv, 2007.
- SRBA, Bořivoj: Alfréd Radok a jeho Hra o lásce a smrti: k problému lyrické subjektivace obrazu skutečnosti v inscenačním díle. Divadelní revue 0/1989, str. 87-100.
- GROSSMAN, Jan: Mezi literaturou a divadlem I, II. Praha: Torst, 2014. HANÁKOVÁ, Klára. Posedlost divadlem : Evžen Sokolovský: inscenační tvorba v Mahenově činohře v šedesátých letech 20. století. Brno: JAMU, 2008.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2018/DRAZ201