DRAZ201 Art directing and dramaturgy III

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 104
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je představit základní kategorie uvažování o režii a dramaturgii v rámci evropské činoherní tradice. Nejprve je pozornost věnována dramatu jako svébytnému literárnímu druhu a líčení dějin režie a dramaturgie jako poměru těchto disciplín k dramatické literatuře. Následně dojde k probrání podstatných analytických kategorií pro drama (konflikt, situace, fabule, syžet, chronotop) a předmět bude zavrešen úvahami na téma formulování režijně-dramaturgické koncepce a její realizací v průběhu vzniku inscenačního tvaru. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Syllabus (in Czech)
  • 1) Drama jako zvláštní typ literárního textu; jeho klíčové znaky; proměny jeho formálních rysů a literární prestiže v dějinách divadla. 2) Stručné dějiny dramaturgie a režie; svázanost obou oborů se stavem dramatu a jejich emancipace ve 20. století (“divadelní reformy”) jako rozchod divadla s dramatem. 3) Fenomén jevištní interpretace textu; inscenace dramatu - výklad uměleckého díla jiným uměleckým dílem; co znamená in-scenování?; interpretace jako výběr a “plodné zúžení”. Inscenační tradice jako zátěž i opora. 4) Dramatická situace, děj, jednání jako základní analytické kategorie. Fabule x syžet (praktické ukázky). 5) Fenomén chronotopu. Motivace a její význam v divadelní praxi. Realismus jako stylová kategorie. 6) Situační analýza konkrétních textů (Hamlet, Maryša, Heda Gablerová). 7) Dramatická postava jako fenomén a obsazení jako základní interpretační gesto. 8) Formulování režijně-dramaturgické koncepce. 9) Vývoj interpretace a inscenační koncepce během zkouškového procesu. Fenomén náhody a improvizace. 10) Umění konce - závěr inscenace jako završení a vyvrcholení režijně-dramaturgického gesta.
Literature
    required literature
  • LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987.
  • MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2015, 328 pp. ISBN 978-80-7460-084-5. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012. ISBN 978-80-7460-026-5. info
    recommended literature
  • Císař, J. Základy dramaturgie: I. Situace. Praha: Akademie múzických umění, 2003. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2009, 122 pp. ISBN 978-80-86928-59-3. info
  • VOSTRÝ, Jaroslav. Činoherní klub 1965-1972. Dramaturgie v praxi. Praha: Divadelní ústav v Praze ve spolupráci s Divadelní fakultou Akademie múzických umění v Praze, 1996, 207 pp. ISBN 80-7008-061-2. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2021/DRAZ201