DIFA:DMAZ201 Herectví II - Informace o předmětu
DMAZ201 Herectví II
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 0/12/4. 8 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
MgA. Aleš Kohout (přednášející)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
MgA. Daniel Rymeš (přednášející)
doc. Oxana Smilková (přednášející)
Mgr. Petr Štěpán (přednášející)
MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
doc. Mgr. Sylva Talpová (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér muzikálového herectví Doda Gombára – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DMAZ201/CH: St 12:45–13:30 105, St 14:30–15:15 105, St 15:15–16:00 105, St 16:15–17:00 105, St 17:00–17:45 105, St 18:00–18:45 105, St 18:45–19:30 105, St 19:45–20:30 105, Čt 14:30–15:15 105, Čt 15:15–16:00 105, Čt 16:15–17:00 105, Čt 17:00–17:45 105, O. Smilková
DMAZ201/MH: Po 14:30–15:15 122, Po 15:15–16:00 122, Po 16:15–17:00 122, Po 17:00–17:45 122, Út 12:00–12:45 122, Út 12:45–13:30 122, St 14:30–15:15 122, St 15:15–16:00 122, St 16:15–17:00 122, St 17:00–17:45 122, Pá 12:00–12:45 122, Pá 12:45–13:30 122, A. Kohout, S. Talpová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Muzikálové herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Muzikálové herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Cíle předmětu
- • Herecká proměna za použití vnitřních a vnějších hereckých výrazových prostředků směřující k charakterizaci postavy
• Rozvíjení schopnosti herecké analýzy textu
• Tvorba autorského textu rozvíjejícího dramatickou předlohu
• Zkoumání vrstevnatosti vztahů mezi hercem a postavou
• Seznámení s problematikou divadelních žánrů
• Vědomá integrace dovedností získaných v ostatních předmětech do herecké tvorby - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• charakterizovat postavu vnitřními a vnějšími výrazovými prostředky
• adekvátní úrovně herecké analýzy textu
• zkoumat vztahy mezi hercem a postavou
• integrovat dovednosti získané v ostatních předmětech do herecké tvorby - Osnova
- Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
- Specializace Činoherní herectví
- Ateliér doc. Bergmana
- Svět dramatického autora (Molière) jako výchozí impuls interpretační a autorské herecké tvorby – alexandrín, zvětšená stylizace pohybového výrazu, práce na více situacích, tedy i dvou až třech postavách (v jejich základních rysech); krátký autorský herecký projekt (na základě „psychosomatických cvičení“) na téma Molière. Další zvědomování kompozičních zákonitostí.
- Ateliér doc. Riegera
- Práce na krátkém dramatickém nebo nedramatickém textu za účelem:
- • využití vnější i vnitřní charakteristiky postavy
- • rozvoje herecké analýzy textu
- • přivlastnění si daných okolností postavy zadané autorem
- • integrace dovedností z ostatních předmětů
- Ateilér doc. Smilkové
- • na základě klasické dramatiky vnímání moderního světa herce
- • rozvíjení technických možností herce
- • herecký trénink
- Ateliér doc. Dostálka
- - práce s literární předlohou (dramatická literatura)
- - tajemství herecké proměny v okolnostech zadaných autorem
- - maximální konkrétnost jevištní akce
- - odvážnost hereckého výrazu
- Specializace Muzikálové herectví
- doc. Talpová
- K.J.Erben Kytice Z. Fibich melodramy Práce na Vodníkovi jako básni, dramatickém textu, textu písňovém, melodramu, tanečním ztvárnění scénické hudby. Text jako inspirace pro různé druhy uměleckého vyjádření.
- Mgr. Štěpán
- 1) Sólová improvizace
- 2) Improvizace ve dvojici
- 3) Hromadná improvizace
- 4) Jednání slovem
- 5) Dialog v různých typech komedií
- 6) Ročníková "zkušební" inscenace
- MgA. Zetel
- • cvičení na rozvíjení fantazie, imaginace a partneřiny
- • práce s textem - monology
- • sólové hudebně dramatické etudy
- Specializace Fyzické divadlo
- 1. část semestru: věnujeme se divadelnímu žánru Commedia dell’arte a dialogu.
- • stavba postavy, její role v dané situaci, její proměny.
- • rozdělení mezi „game“ (jednání přes divadelní tvář) a play (jednání vnitřní). • jevištní stylizace přes tvar a rytmus hereckého provedení.
- • analýza a interpretace dialogu.
- • konfrontace mezi daným psaným dramatem a jeho hereckou interpretací: od interpretace k improvizaci a zpět.
- • hra s předmětem od výrazné manipulace k fantazii.
- 2. část semestru: věnujeme se dalším divadelním žánrům: melodrama (velké lidské emoce a víra), bouffon (mysterium a satyra), tragédie (nadlidské sily a odevzdanost).
- Výukové metody
- cvičení
- Metody hodnocení
- Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů, profesní výkon. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2020/DMAZ201