DMAZ201 Herectví II

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/12/4. 8 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
MgA. Dalibor Buš (přednášející)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
MgA. Eva Ventrubová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DMAZ201/FD: Po 14:00–16:15 3, Út 13:15–16:00 013, St 13:45–16:30 013, Čt 16:00–18:45 202, D. Buš, P. Nadaud
DMAZ201/CH: Út 14:30–18:15 105, St 14:30–16:00 105, Čt 14:30–16:00 105, Pá 10:15–12:30 105, A. Bergman
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• Herecká proměna za použití vnitřních a vnějších hereckých výrazových prostředků směřující k charakterizaci postavy
• Rozvíjení schopnosti herecké analýzy textu
• Tvorba autorského textu rozvíjejícího dramatickou předlohu
• Zkoumání vrstevnatosti vztahů mezi hercem a postavou
• Seznámení s problematikou divadelních žánrů
• Vědomá integrace dovedností získaných v ostatních předmětech do herecké tvorby
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• charakterizovat postavu vnitřními a vnějšími výrazovými prostředky
• adekvátní úrovně herecké analýzy textu
• zkoumat vztahy mezi hercem a postavou
• integrovat dovednosti získané v ostatních předmětech do herecké tvorby
Osnova
  • Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
  • Specializace Činoherní herectví
  • Ateliér doc. Bergmana
  • Svět dramatického autora (Molière) jako výchozí impuls interpretační a autorské herecké tvorby – alexandrín, zvětšená stylizace pohybového výrazu, práce na více situacích, tedy i dvou až třech postavách (v jejich základních rysech); krátký autorský herecký projekt (na základě „psychosomatických cvičení“) na téma Molière. Další zvědomování kompozičních zákonitostí.
  • Ateliér doc. Riegera
  • Práce na krátkém dramatickém nebo nedramatickém textu za účelem:
  • • využití vnější i vnitřní charakteristiky postavy
  • • rozvoje herecké analýzy textu
  • • přivlastnění si daných okolností postavy zadané autorem
  • • integrace dovedností z ostatních předmětů
  • Ateilér doc. Smilkové
  • • na základě klasické dramatiky vnímání moderního světa herce
  • • rozvíjení technických možností herce
  • • herecký trénink
  • Ateliér doc. Dostálka
  • - práce s literární předlohou (dramatická literatura)
  • - tajemství herecké proměny v okolnostech zadaných autorem
  • - maximální konkrétnost jevištní akce
  • - odvážnost hereckého výrazu
  • Specializace Muzikálové herectví
  • doc. Talpová
  • K.J.Erben Kytice Z. Fibich melodramy Práce na Vodníkovi jako básni, dramatickém textu, textu písňovém, melodramu, tanečním ztvárnění scénické hudby. Text jako inspirace pro různé druhy uměleckého vyjádření.
  • Mgr. Štěpán
  • 1) Sólová improvizace
  • 2) Improvizace ve dvojici
  • 3) Hromadná improvizace
  • 4) Jednání slovem
  • 5) Dialog v různých typech komedií
  • 6) Ročníková "zkušební" inscenace
  • MgA. Zetel
  • • cvičení na rozvíjení fantazie, imaginace a partneřiny
  • • práce s textem - monology
  • • sólové hudebně dramatické etudy
  • Specializace Fyzické divadlo
  • 1. část semestru: věnujeme se divadelnímu žánru Commedia dell’arte a dialogu.
  • • stavba postavy, její role v dané situaci, její proměny.
  • • rozdělení mezi „game“ (jednání přes divadelní tvář) a play (jednání vnitřní). • jevištní stylizace přes tvar a rytmus hereckého provedení.
  • • analýza a interpretace dialogu.
  • • konfrontace mezi daným psaným dramatem a jeho hereckou interpretací: od interpretace k improvizaci a zpět.
  • • hra s předmětem od výrazné manipulace k fantazii.
  • 2. část semestru: věnujeme se dalším divadelním žánrům: melodrama (velké lidské emoce a víra), bouffon (mysterium a satyra), tragédie (nadlidské sily a odevzdanost).
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů, profesní výkon. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.