DDMZ508 Management – organizační chování

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 8:30–9:15 104, Pá 9:15–10:00 104
Předpoklady
Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management - strategické řízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
„Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu v umění ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny teoretického managementu, tj. jak řízení, tak vedení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně.
Osnova
  • Organizační management a organizační chování.
  • Organizační chování v uměleckých institucích.
  • Individuální chování, komunikace a konflikty.
  • Vztahové chování a leadership.
  • Etické chování.
  • Entrepreneurship.
  • Kreativita a inovace.
  • Umění síťování.
Literatura
    povinná literatura
  • OWEN, Jo. How to Lead: What the best leaders know, do and say. UK: Pearson, 2012, 336 s. ISBN 978-0-273-76971-2. info
  • SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
  • BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
  • VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
  • DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
  • DRAGIĆEVIĆ ŠEŠIĆ, Milena. Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics. Bělehrad: Creative Europe Desk Serbia, 2017, 411 s. ISBN 978-86-85033-34-6. info
  • COVEY, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change. Mango Media Inc., 2016. ISBN 978-1-63353-310-3. info
  • COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
    doporučená literatura
  • VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
  • Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
  • BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
Výukové metody
Forma výuky: pravidelný seminář probíhá v anglickém jazyce
Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, práce s obrazem, kritické myšlení, skupinová kooperativní výuka, analýza textu.
Samostudium je seminarizováno kontaktními semináři dle stanoveného harmonogramu (viz studijní materiály).
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení zapojení do diskusí během předmětu (monitoring samostudia) a prezentace využití poznatků pro producentský záměr.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a71cd1ce748f5494e9f646ccf444d1c57%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a6e1444-8086-4e4d-bb1d-3df1e0f1d6be&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Instrukce pro výuku v nouzovém stavu/karanténě:
V MS Teams je zřízen tým Mngmnt 6 a 7, kde v rámci kanálu Organizační chování probíhají on-line diskuse v čase stanoveném rozvrhem dle dohodnutého harmonogramu.
K 1. 10. 2020 jsou všichni studenti součástí týmu a jsou aktivní.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2021, zima 2023, zima 2024.