DDMZ508 Management - Organizační chování

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
1/1/4. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 10:15–11:45 104
Předpoklady
Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management - strategické řízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
„Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu v umění ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny teoretického managementu, tj. jak řízení, tak vedení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně.
Osnova
  • Manažerský kvocient.
  • Organizování, rozhodování, ovlivňování.
  • Synergický management.
  • Vedení lidí, týmů a firem.
  • Management a umění.
  • Mezinárodní entrepreneurship v umění.
  • Etika uměleckého managementu.
Literatura
    povinná literatura
  • OWEN, Jo. How to Lead: What the best leaders know, do and say. UK: Pearson, 2012, 336 s. ISBN 978-0-273-76971-2. info
  • SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
  • BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
  • VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
  • DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
  • DRAGIĆEVIĆ ŠEŠIĆ, Milena. Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics. Bělehrad: Creative Europe Desk Serbia, 2017, 411 s. ISBN 978-86-85033-34-6. info
  • COVEY, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change. Mango Media Inc., 2016. ISBN 978-1-63353-310-3. info
  • COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
    doporučená literatura
  • VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
  • Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
  • BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
Výukové metody
Forma výuky: pravidelný seminář probíhá v anglickém jazyce
Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, práce s obrazem, kritické myšlení, skupinová kooperativní výuka, analýza textu.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení prezentace zadaných úkolů.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.