DRBZ309 Dějiny režie II

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
1/1/4. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Claudia Francisci (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Petr Oslzlý
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 10:15–11:45 407
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí přednášek "Dějiny světového divadla" a "Dějiny českého divadla". Dále také úspěšné zvládnutí obou semestrů přednášek "Dějiny režie I" a zimního semestru přednášek "Dějiny režie II."
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem posledního cyklu tohoto čtyřsemestrálního předmětu je seznámit posluchače s nejvýznamnjšími etapami a určujícími osobnostmi ve vývoji činoherní režie v období "-ismů" a americké avantgardy, získat přehled o jednotlivých typech a metodách režie prostřednictvím podrobného studia tvorby vybraných režisérů, rozebrat s posluchači nejvýznamnější práce a studie jednotlivých režisérů a zároveň získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie. Výklad je podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Osnova
  • Přednáškový seminář v základu oboru, určený pro třetí ročník činoherní režie se v letním semestru koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních režisérů tvořících v období "-ismů" a amerických režisérů 20. a 21. století.
  • Osnova:
  • 1. Režie v období futurismu
  • 2. Režie v období dadaismu
  • 3. Režie v období surrealismu
  • 4. J.Cage
  • 5. Living Theatre: J.Beck a J. Malinová
  • 6. The Open Theatre: J.Chaikin
  • 7. The Ontological-Histeric Theatre: R.Foreman
  • 8. R. Wilson 9.The Bread and Puppet Theatre: P.Schumann
Literatura
    povinná literatura
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV.. Online info
  • kapitola "Aréna" a "Novobarokní divadlo v Salcburgu", in: BRAULICH, str. 123-179.. Online info
  • "Scéna na ulici, základný model epického divadla" a "Krátky popis novej hereckej techniky, ktorá vyvolává odcudzovací efekt", in: BRECHT, B.: O divadelnom umení. Bratislava: Slov.vydav.krás.lit., 1959, s. 137-165.. Online info
  • BRECHT, B.: přečíst jednu z her, nejlépe "Kavkazský křídový kruh". Online info
  • ENGELOVÁ, L.: Režijní kniha Snu noci svatojánské Brooka. Online info
  • BROOK, P.: Prázdný prostor. Online info
  • kapitola "John Cage" (kolektiv autorů), in: Slovenská hudba (revue pre hudobnú kultúru), 1993, č.1, s. 106-145. Online info
  • ŠIMKOVÁ, S.: Stretnutie umení podĺa Roberta Wilsona, in: Svět a divadlo , 1996, č. 6., s. 154-165.. Online info
  • GOTTLIEB, S.: Off Off Hurrah : Open Theatre v New Yorku, in: Scénografie , 1968, č. 3., s. 59-77.. Online info
  • FOREMAN, R.: Rozhovor s Richardem Foremanem, in: Disk , červen 2003, č. 4., s. 126-128.. Online info
  • SCHECHNER, R.: Sestup a pád (americké) avantgardy, in: Bulletin AMD , březen 1988, č. 3., s. 52-64.. Online info
  • HENDL, J.: Lidové divadlo Augusto Boala.. Online info
  • SCHUMANN, P.: Chléb a loutky, in: Scénografie , 1972, č. 30., s. 3.. Online info
  • OSTROVSKIJ, A.: Craig inscenuje Hamleta v Moskvě, in: Divadelní revue, červen, 2007, č. 2, s. 3-34.. Online info
  • BABLET, D.: Hamlet v Moskvě, in: Scénografie, 1964, č. 3, s. 21-29.. Online info
    neurčeno
  • SEKUNDÁRNÍ LITERATURA:. Online info
  • 
FUTURISMUS:
. Online info
  • KIRBY, M.: Futurist Performance. New York: E.P.Dutton& Co., INC., 1971.. Online info
  • PORTNER, P.: Experimentální divadlo. Praha: Orbis, 1965.. Online info
  • 
KONEČNÝ, D.: FUTUR-ismus /6./. Praha: Odeon, 1974.
. Online info
  • DADAISMUS:. Online info
  • 
GORDON, M. /ed./: Dada Performance. New York: PAJ Publications, 1987.. Online info
  • 
KUNDERA, L.: Dada. Jazzpetit č. 13. Online info
  • SURREALISMUS:
. Online info
  • EFFENBERGER, V.: Výtvarné projevy surrealismu. Praha : Odeon, 1969. (teorie - metody - postupy). Online info
  • NADEAU, M.: Dějiny surrealismu a surrealistické dokumenty. Olomouc: Votobia, 1994.. Online info
  • REINHARDT:
. Online info
  • HILAR, K. Hugo: Divadelní promenády - Zápisník dojmův a idejí 1906 - 1914. Praha: Borový, 1915.. Online info
  • BRAULICH, H.: Max Reinhardt: divadlo mezi snem a skutečností. Praha: Orbis, 1969.. Online info
  • 
POKORNÝ, J. /ed./: Kniha o kabaretu. Praha: Mladá fronta, 1988.. Online info
  • BRECHT:. Online info
  • 
BRECHT, B.: O divadelnom umení. Bratislava: Slov.vydav.krás.lit., 1959.. Online info
  • 
BRECHT, B.: Myšlenky. Praha: Čs. spisovatel, 1958.. Online info
  • BRECHT, B.: Divadelní hry I. - V. - vycházelo v SNKLÚ a pozdeji Odeon Praha.. Online info
  • 
HAJDA, A.: Brechtovská divadelní poetika, in: Divadelní studie , č. 2 . Brno: JAMU, 1992.. Online info
  • WEKWERTH, M.: Proměna divadla. Praha: Orbis, 1964.. Online info
  • 
KUNDERA, L.: Brecht. Brno: JAMU, 1998.. Online info
  • 
POKORNÝ, J. /ed./: Kniha o kabaretu. Praha: Mladá fronta, 1988.
. Online info
  • doslovy Jana Grossmana in:BRECHT, B.: Divadelní hry I. - V. - vycházelo v SNKLÚ a pozdeji Odeon Praha.. Online info
  • PISCATOR:. Online info
  • 
Piscatorovo divadlo vyznania. Bratislava: Divadelný ústav, 1969.. Online info
  • 
PISCATOR, E.: Politické divadlo. Praha: Svoboda, 1971.. Online info
  • 
ŠTÚROVÁ, N.: Piscatorovo divadlo vyznania. Bratislava: DÚ, 1969.
. Online info
  • BROOK:. Online info
  • 
BROOK, P.: There Are No Secrets. Online info
  • BROOK, P.: Pohyblivý bod. Online info
  • BROOK, P.: Nitky času
. Online info
  • BROOK, P.: The Open Door.. Online info
  • BROOK, P.: Evoking Shakespeare.. Online info
  • HEILPERN, J.: Conference of the Birds. Online info
  • 
WILLIAMS, D.: Peter Brook: A Theatrical Casebook. Online info
  • CAGE:. Online info
  • CAGE, J.: Silence. Online info
  • CAGE, J.: A Year from Monday. Online info
  • WILSON:. Online info
  • SHYER, : Robert Wilson and his collaboraters.. Online info
  • BRECHT, S.: The Theatre of Visions: Robert Wilson. London: Methuen Drama, 1994.. Online info
  • http://prelectur.stanford.edu/lecturers/wilson/. Online info
  • http://www.robertwilson.com. Online info
  • GAJDOŠ, J.: Hypersurreálne divadlo Roberta Wilsona, in: GAJDOŚ, J.: Postmoderné podoby divadla.. Online info
  • CHAIKIN:. Online info
  • 
CHAIKIN, J.: The Presence of the Actor. NY, 1991.. Online info
  • 
BLUMENTHAL, E.: Chaikin Joseph. Cambridge University Press, 1984.. Online info
  • FOREMAN:. Online info
  • http://www.ontological.com. Online info
  • dále výběr:. Online info
  • DaAVY, K.: Richard Foreman and the Ontological-Hysteric Theatre. UMI Research Press, 1981. The Director's Voice: Twenty-One Interviews. (Chapter on Foreman). TCG Publishers, 1988. Online info
  • In Their Own Words: Contemporary American Playwrights. (Chapter on Foreman). TCG Publishers, 1988. Online info
  • COLE, S.: Directors in Rehearsal: A Hidden World. (Chapter on Foreman). Routledge, 1992. Online info
  • ROBINSON, M.: The Other American Drama. (Chapter on Foreman). Cambridge University. Online info
  • Press, 1994. Online info
  • MACDONALD, E.: Theater at the Margins: Text and the Post-Structured Stage. (Chapter on Foreman). University of Michigan Press, 1993. Online info
  • KAYE, N.: Postmodernism and Performance. (Chapter on Foreman). Macmillian, 1994. Online info
  • GAJDOŠ, J.: Divadlo okamihov Richarda Foremana, in: GAJDOŚ, J.: Postmoderné podoby divadla. GAJDOŠ, J.: Richard Foreman a jeho Panika! : (Jak být šťastný), in: Disk , červen 2003, č. 4., s. 123-125. Povinně:
FOREMAN, R.: Rozhovor s Richardem Foremanem, in: Disk , červen 2003, č. 4., s. 126-SCHECHNER, R.: Sestup a pád (americké) avantgardy, in: Bulletin AMD , březen 1988, č. 3., s. 52-64.. Online info
  • BOAL:. Online info
  • 
HENDL, J.: Lidové divadlo Augusto Boala.. Online info
  • Divadlo forum Augusta Boala / Uchytilová Barbora . -- In: Tvořivá dramatika , září 2003, roč. 14, č. 2. -- s. 1-2. -- Článek o divadle A. Boala.. Online info
  • BREAD AND PUPPETS:. Online info
  • MALÍKOVÁ, N.: Chléb, loutky a Kolumbus - Bezelstný Schumann podruhé, in: Československý loutkář , 5.9.1991, č. 9., s. 193-195.. Online info
  • BRECHT, S.: Chudé divadlo, in: Scénografie , 1972, č. 30., s. 18-19.. Online info
  • HULEC, V.: Divadlo, které zpomaluje čas : (Bread and Puppet Theatre, Praha, 30.5.-1.6.1991), in: Svět a divadlo , 1991, č. 6., s. 47-51.. Online info
  • SCHUMAN, E.: Hudba a nástroje ve Volání lidu po mase, in: Scénografie , 1972, č. 30., s.9-60.. Online info
  • MALÍKOVÁ, N.: I v Čechách měl pro Schumanna den ráno, poledne a večer, in: Loutkář , 1995, č. 3., s. 65-66. Online info
  • HULEC, V.: K historii Bread and Puppet, in: Loutkář , 1993, č. 2., s. 25.. Online info
  • BRECHT, S.: Masky, in: Scénografie , 1972, č. 30., s. 28.
. Online info
  • BRECHT, S.: Náboženské divadlo, in: Scénografie , 1972, č. 30., s. 4-17.. Online info
  • DENNISON, G.: Oheň, in: Scénografie , 1972, č. 30., s. 32-36.. Online info
  • E.G.CRAIG:. Online info
  • článek "Craig inscenuje Hamleta v Moskvě" (Arkadije Ostrovského). Online info
  • http://www.divadlo.cz/art/clanek.asp?id=14443. Online info
  • WALTON, J.Michael /ed/: Craig on the Theatre. London: Methuen, 1983.. Online info
  • 
CRAIG, E.: Gordon Craig - historia zycia. Warszawa: PIW, 1976.. Online info
  • 
JURKOWSKI, H.: Craig a loutky, in: Loutkář, roč. 2002, č. 2, s. 61-63.. Online info
  • 
MAKONIJ, K.: Craig, creature, critter a nadherec, in: Divadelní revue, červen 2007, č.2, s. 97-103.. Online info
  • JURKOWSKI, H.: Craigova laboratoř - II., in: Loutkář, 2007, č. 2, s. 59-61.. Online info
  • JURKOWSKI, H.: Craigova laboratoř - nadloutka - modelové divadlo - loutkové divadlo, in: Loutkář, 2007, č.1, s. 13-15.. Online info
  • JINDRA, V.: Edward Gordon Craig, in: Scénografie, 1984, č. 50-51, s. 105-107.
. Online info
Výukové metody
Formy výuky - 1x prednáška, 1x seminář
Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazovým materiálem, A/V záznamem, diskuzní metody, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Metody ověřování výsledků - rozhovor v hodině, analýza výsledků činnosti studenta na základě písemné práce, soustavné sledování výkonu studenta, posouzení zvládnutí terminologie.
Vyžaduje se 100% účast studenta na semiináři a neustálá příprava z hodiny na hodinu.
Hodnocení: záznam o přípravě na výuku, ústní zkouška.
Celý čtyřsemestrální přednáškový cyklus je zakončen ústní státní zkouškou z dějin a teorie režie.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.