DFDL204 Multimediální tvorba 4 – animace

Divadelní fakulta
léto 2025

Předmět se v období léto 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/4/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Tomáš Hubáček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DFDZ204 Multimediální tvorba 3 – film )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s animovaným filmem, různými animačními technikami, možnostmi využití animace ve scénické tvorbě a využití pohybových schopností v tvorbě pixilovaných filmů. Úvod do základních principů animace má také studentům fyzického divadla nabídnout jiný (rozfázovaný) pohled na pohyb skrze paradigma animátora.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen:
- rozlišovat jednotlivé animační techniky a jejich produkční a časovou náročnost
- posoudit kvalitu nejen charakterové animace v animovaném filmu
- spolupracovat s odborníky-animátory na tvorbě pixilovaných a jiných animovaných filmů
- spolupracovat s odborníky-animátory směrem k využití animace ve scénické tvorbě
Osnova
  • Témata teoretické části:
  • - úvod do animované tvorby
  • - úvod do scenáristiky a dramaturgie animovaného filmu
  • - animační techniky (klasická, plošková, CGI, stopmotion – pixilace atd.)
  • - složení filmového štábu u animované tvorby
  • - výrobní proces animovaného filmu
  • - možnosti využití animace v multimediálním představení
  • Přednáškový výklad teoretické části je doplněn ukázkami animovaných filmů a scénických představení využívajících animaci. Smyslem teoretické průpravy není vyčerpávající teoretické ovládnutí problematiky, ale studenti díky ní získají schopnost erudované komunikace a tvůrčí spolupráce s profesionály-animátory pro účely scénické tvorby. Teorie je má také inspirovat k využití tohoto média ve vlastní tvorbě.
  • V praktické části semináře dostanou studenti možnost vyzkoušet si jednotlivé animační techniky a experimentovat s využitím animace pro videoprojekci. Přitom využijí také poznatky ze scenáristiky a dramaturgie a z předmětu "Herecká tvorba".
Literatura
    povinná literatura
  • Ritchie, James: The 12 Principles of Animation. Dostupné online: https://idearocketanimation.com/13721-12-principles-of-animation-gifs/
    doporučená literatura
  • Úvod do estetiky animace; Kubíček Jiří, ISBN: 8073310198. info
  • Dutka, Edgar: Minimum z dějin světové animace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004.
Výukové metody
Semináře se skládají z teoretické a praktické části, které se však v praxi často prolínají ve prospěch maximální názornosti a podle kreativních impulsů. Součástí jsou diskuze a analýzy výsledků tvůrčích úkolů.
Metody hodnocení
Hodnotí se úroveň praktických cvičení, ve kterých studenti ověřují své pochopení elementárních animačních pravidel (12 principů animace). Dále se individuálně hodnotí znalost animačních technik a jejich produkční náročnosti, elementárních animačních pravidel a porozumění obvyklému tvůrčímu procesu u animovaného filmu formou ústního testu a aktivita na hodinách.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2022.