DIFA:DAALX97 Režiséři konce 20. století - Informace o předmětu
DAALX97 Režiséři konce 20. století
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Ing. David Strnad
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 10:15–11:45 405
- Předpoklady
- Kulturní přehled, zájem o režii a dramaturgii.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty s osobnostmi divadelní režie, především s režijními koncepcemi konce 20. století a začátku 21. století. Na základě analýzy zhlédnutých představení (či videozáznamů) a četby odborných studií budou studenti schopni popsat charakteristické prvky režijního stylu vybraných divadelních režisérů a určí, z čeho jejich koncepce vycházejí. Zároveň budou sledovat, zda mají inscenační postupy zahraničních režisérů vliv na české tvůrce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat režijní styl některých současných režisérů;
- popsat, z čeho se skládá divadelní inscenace;
- používat pojmy vhodné k analýze inscenace;
- pracovat s recenzemi a reflexemi umělecké tvorby. - Osnova
- Vývoj divadelní režie.
- Robert Wilson – prostředky a postupy.
- Inscenace Roberta Wilsona: Shakespeare’s Sonnets / Shakespeares Sonette.
- Inscenace Roberta Wilsona: Einstein on the Beach.
- Inscenace Roberta Wilsona: Věc Makropulos.
- Inscenace Roberta Wilsona: H – 100 Seconds to Midnight.
- Styly a koncepce dalších režisérů – např. Romeo Castellucci, Jan Klata, Frank Castorf, Christopher Marthaler, Andreas Kriegenburg, Milo Rau a další.
- Literatura
- HOLMBERG, Arthur. The Theatre of Robert Wilson. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
- SHYER, Laurence. Robert Wilson and his Collaborators. New York: Theatre Communications Group, 1989.
- DELGADO, Maria M. a Dan REBELLATO. Contemporary European Theatre Directors. London: Routledge, 2010.
- INNES, Christopher a Maria SHEVTSOVA. The Cambridge Introduction to Theatre Directing. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předpokladem úspěšného absolvování předmětu je zapojení do seminárních diskuzí na základě prostudování zadaných textů nebo zhlédnutí představení/záznamů (tvoří 40 % výsledného hodnocení); dále vypracování průběžně zadávaných úkolů (10 %) a seminární práce (50 %).
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DAALX97