DAALX97 Režiséři konce 20. století

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. David Strnad
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 10:15–11:45 405
Předpoklady
Kulturní přehled, zájem o režii a dramaturgii.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s osobnostmi divadelní režie, především s režijními koncepcemi konce 20. století a začátku 21. století. Na základě analýzy zhlédnutých představení (či videozáznamů) a četby odborných studií budou studenti schopni popsat charakteristické prvky režijního stylu vybraných divadelních režisérů a určí, z čeho jejich koncepce vycházejí. Zároveň budou sledovat, zda mají inscenační postupy zahraničních režisérů vliv na české tvůrce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat režijní styl některých současných režisérů;
- popsat, z čeho se skládá divadelní inscenace;
- používat pojmy vhodné k analýze inscenace;
- pracovat s recenzemi a reflexemi umělecké tvorby.
Osnova
  • Vývoj divadelní režie.
  • Robert Wilson – prostředky a postupy.
  • Inscenace Roberta Wilsona: Shakespeare’s Sonnets / Shakespeares Sonette.
  • Inscenace Roberta Wilsona: Einstein on the Beach.
  • Inscenace Roberta Wilsona: Věc Makropulos.
  • Inscenace Roberta Wilsona: H – 100 Seconds to Midnight.
  • Styly a koncepce dalších režisérů – např. Romeo Castellucci, Jan Klata, Frank Castorf, Christopher Marthaler, Andreas Kriegenburg, Milo Rau a další.
Literatura
  • HOLMBERG, Arthur. The Theatre of Robert Wilson. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  • SHYER, Laurence. Robert Wilson and his Collaborators. New York: Theatre Communications Group, 1989.
  • DELGADO, Maria M. a Dan REBELLATO. Contemporary European Theatre Directors. London: Routledge, 2010.
  • INNES, Christopher a Maria SHEVTSOVA. The Cambridge Introduction to Theatre Directing. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
Výukové metody
Přednáška, seminář, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného absolvování předmětu je zapojení do seminárních diskuzí na základě prostudování zadaných textů nebo zhlédnutí představení/záznamů (tvoří 40 % výsledného hodnocení); dále vypracování průběžně zadávaných úkolů (10 %) a seminární práce (50 %).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.