DAALX97 Režiséři konce 20. století

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. David Strnad
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 10:15–11:45 405
Předpoklady
Kulturní přehled, zájem o režii a dramaturgii.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s osobnostmi divadelní režie, především s režijními koncepcemi konce 20. století a začátku 21. století. Na základě analýzy zhlédnutých představení (či videozáznamů) a četby odborných studií budou studenti schopni popsat charakteristické prvky režijního stylu vybraných divadelních režisérů a určí, z čeho jejich koncepce vycházejí. Zároveň budou sledovat, zda mají inscenační postupy zahraničních režisérů vliv na české tvůrce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat režijní styl některých současných režisérů;
- popsat, z čeho se skládá divadelní inscenace;
- používat pojmy vhodné k analýze inscenace;
- pracovat s recenzemi a reflexemi umělecké tvorby.
Osnova
  • Co je divadelní režie? (5. března)
  • Vývoj divadelní režie (5. března)
  • Jak se píše o divadelní režii (v recenzích, odborných studiích atd.)? (5. března)
  • Tvorba Romea Castellucciho (19. března)
  • Inscenace Romea Castellucciho: La Passione (9. dubna)
  • Tvorba Roberta Wilsona (23. dubna)
  • Tvorba Mila Raua a dalších současných režisérů (7. května)
  • Styly a koncepce – např. Christopher Rüping, Jan Klata, Christopher Marthaler, Frank Castorf, Andreas Kriegenburg a další (26. února, 21. května)
Literatura
  • SEMENOWICZ, Dorota. The Theatre of Romeo Castellucci and Socìetas Raffaello Sanzio. New York: Palgrave Macmillan, 2016.
  • The Theatre of Socìetas Raffaello Sanzio. New York: Routledge, 2007.
  • DELGADO, Maria M. a Dan REBELLATO. Contemporary European Theatre Directors. London: Routledge, 2010.
  • INNES, Christopher a Maria SHEVTSOVA. The Cambridge Introduction to Theatre Directing. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
Výukové metody
Přednáška, seminář, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného absolvování předmětu je:
- zapojení do seminárních diskuzí na základě prostudování zadaných textů nebo zhlédnutí představení/záznamů (tvoří 40 % výsledného hodnocení);
- vypracování průběžně zadávaných úkolů, např. krátké prezentace na dané téma (10 %);
- seminární práce (50 %).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DAALX97