DIFA:DSCL209 Symbolika ve filmu - Informace o předmětu
DSCL209 Symbolika ve filmu
Divadelní fakultaléto 2018
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
- Předpoklady
- EVER( DSCZ209 Symbolika ve filmu )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga. - Výstupy z učení
- Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (Jazyk a řeč, Mýty a rituály);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce, resp. zadání;
- pochopit symboliku kritických míst pohádkových dějů a mýtů na ose příběhu z probírané látky/zadání. - Osnova
- Jazyk a řeč
1.-2. Hieroglyfy. Gramatický úvod k univerzálnímu hieroglyfickému jazyku (písmena, slabiky, hlásky, přízvuky, zvučnost) s přihlédnutím k některým jazykům (angličtina, velština, řečtina, latina).
3.-4. Abeceda stvoření (D. Ž. Bor).
Mýty a rituály
5.-7. Rozbor různých aspektů antického mýtu (A. Fux).
8.-10. Příklad poetického rozboru mýtu (R. Graves).
11.-12. Egyptská mytologie, duše a svět (D. S. Merežkovskij).
13. Přehled hlavních světových mýtů.
- Jazyk a řeč
- Literatura
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
- Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
- Rowland Jones: Hieroglyfic: Or, a Grammatical Introduction to an Universal Hieroglyfic Language; Consisting of English Signs and Voices. With a Definition of all the Greek, and Latin Languages.
- Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
- Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
* přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskusní metody - Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2018/DSCL209