DSCL209 Symbolika ve filmu

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
Předpoklady
EVER( DSCZ209 Symbolika ve filmu )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga.
Výstupy z učení
Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (Jazyk a řeč, Mýty a rituály);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce, resp. zadání;
- pochopit symboliku kritických míst pohádkových dějů a mýtů na ose příběhu z probírané látky/zadání.
Osnova
  • Jazyk a řeč
    1.-2. Hieroglyfy. Gramatický úvod k univerzálnímu hieroglyfickému jazyku (písmena, slabiky, hlásky, přízvuky, zvučnost) s přihlédnutím k některým jazykům (angličtina, velština, řečtina, latina).
    3.-4. Abeceda stvoření (D. Ž. Bor).

    Mýty a rituály
    5.-7. Rozbor různých aspektů antického mýtu (A. Fux).
    8.-10. Příklad poetického rozboru mýtu (R. Graves).
    11.-12. Egyptská mytologie, duše a svět (D. S. Merežkovskij).
    13. Přehled hlavních světových mýtů.
Literatura
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
  • Rowland Jones: Hieroglyfic: Or, a Grammatical Introduction to an Universal Hieroglyfic Language; Consisting of English Signs and Voices. With a Definition of all the Greek, and Latin Languages.
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
  • Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
* přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskusní metody
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.