DIFA:DSCL209 Symbolika - Informace o předmětu
DSCL209 Symbolika
Divadelní fakultaléto 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Ján Zavarský
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DSCZ209 Symbolika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s problematikou interpretace Divokého muže, po jehož stopách se Robert Bly vydává, který je prastarou archetypální či božskou bytostí, jež v dnešní době upadla do zapomnění. Znalosti: Student získá základní přehled o problematice interpretace archetypálních obrazů v oblasti dramatického výtvarného umění jak z pozice scénografa, autora, tak i umělce. Dovednosti: Student umí vyhledat adekvátní literaturu a vizuální díla sloužící k interpretaci symboliky uvažovaných děl. Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající výtvarné řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
- Osnova
- Divokého muže najdeme i v Novém Zákoně v podobě Jana Křtitele, ale i v nejstarším dochovaném textu světa - Eposu o Gilgamešovi – kde je zobrazen jako Enkidu, divý muž ze stepí, který tvoří jakési stínové dvojče "kultivovanému" králi Gilgamešovi. Drávidská kultura jej označuje jménem Pašupati (Vládce zvíčat) a jeho družce dala jméno Párvatí (Vládkyně hor). V oblasti Kavkazu a Řecka je nazýván Zagreus, Zan nebo na Krétě Zeus. V antice se jedná o Dionýsa a Ariadné ("Svatá žena"). Dionýsos je zobrazován s trsem hroznů, neboť i on podstupuje totální magickou oběť: je roztrhán na kusy, pošlapán a uzavřen v temnotách volské kůže, aby se pro celou společnost stal působcem extatického opojení, jaké způsobuje víno. Řecké slovo tragédie znamená píseň obětního kozla. Řecký bůh Pan ("Vše") s chlupatými kozlími nožkami má k tomuto archetypu také velmi blízko. Keltové Divého muže zobrazují jako Cernunna s jelením parožím a listím na hlavě nebo jako Herna Myslivce, jenž je doprovázen smečkou bílých psů s červenýma ušima. Tato archetypální energie je ze západní kultury postupně vytlačována s expanzí Říma a náporem křesťanství. Církev se snaží, aby byl tento "pohanský bůh" vymýcen. Poslední stopy tohoto Velkého lovce se ztrácejí kdesi na počátku středověku (kolem roku 1100). Mihne se ještě ve středověku na obrazech Pietra Brueghela. Je jakousi komplementární dvojicí k Marii Magdaleně, která je například na kresbě německého malíře Schweigera z r. 1515 vyobrazena s celým tělem od hlavy až k patě (kromě kloubů a bradavek) porostlým vlasy, přičemž ji tři andělé odnášejí do nebe. Křesťanská kultura se od tohoto archetypu / energie / božstva / kvality / symbolu / obrazu čím dál tím víc odřezávala, až jej zcela zatlačila do nevědomí. Spálila všechny mosty vedoucí k tomuto prastarému zřídlu živočišné, prudké, extatické, chtonické a nespoutané energie. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (psychoanalýza, mytologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Literatura
- doporučená literatura
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Bly Robert: Železný Jan. Argo, Praha 2005.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje ústní zkoušku, ve které prezentuje samostatnou interpretaci symboliky pedagogem vybraného díla souběžné se scénografickým řešením jak divadelních, tak i ostatních uměleckých produkcí.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/DSCL209