DIFA:DSDZY02 Proseminář k diplomové práci - Informace o předmětu
DSDZY02 Proseminář k diplomové práci
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Ciampi Matulová (přednášející)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Rozvrh
- Po 8:30–10:00 MALIRNA
- Předpoklady
- Ukončené Bc studium
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na psaní magisterské diplomové práce v následujícím ročníku. Kurz je úzce propojen s kriticky orientovaným kurzem "Reflexe současné scénografie", kde studenti získávají vhled do problematiky současného divadla a alternativních produkcí. Cílem Prosemináře je poskytnout studentům prostor naplnit témata a otázky vyplývající ze zmíněného kurzu a poskytnout jim zázemí informací a zkušeností, na jehož základě se v následujícím ročníku rozhodnou, budou-li v rámci diplomové práce směřovat k teoretické reflexi nebo spíše k "výzkumu uměním".
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu:
- schopen kriticky myslet a diskutovat o současném divadle
- schopen formulovat své názory v písemné podobě
- bude umět aplikovat své znalosti o současném divadelním i alternativním umění na vlastní výzkum
- bude poučen o metodách heuristiky
- bude umět pracovat s odbornou literaturou a dalšími prameny - Osnova
- 1.-2. jak myslet a psát o současném divadle
- 3. výběr tématu odborné práce
- 4. - 5. formální a obsahové aspekty odborné práce
- 6. - 7. filozofické a teoretické otázky kritického myšlení o divadle a umění
- 7 . - 8. základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč na divadle
- 9. - 10. metody heuristiky, pramenný výzkum, práce s odbornou literaturou
- 11. - 13. teoretické koncepty současného divadla a umění
- 14. závěrečné shrnutí
- Literatura
- Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
- BAUGH, Christopher. Theatre, Performance and Technology : The Development of Scenography in the Twentieth Century. New York : Palgrave Macmillan, 2005. 251 s. ISBN 978-1-4039-1697-6. info
- KAYE, N.: Postmodernism and Performance. (Chapter on Foreman). Macmillian, 1994. info
- Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
- Pavis, P.: Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda či performance studies? Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 7-27. info
- FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
- HUNDHAUSEN, Adrian a Karel PALA. Current Issues in Performance Analysis : proceedings of the international theatrological conference (Theatre Faculty of Janáček Academy of Music and Performing Arts Brno, 21-22 November 2014). 1st edition. 2014, 150 s. ISBN 978-80-7460-111-8. info
- KERSHAW, B a H NICHOLSON. Research Methods in Theatre and Performance. Edinburgh, 2011, 248 s. ISBN 978-0-7486-4157-4. info
- Výukové metody
- přednáška kombinovaná se seminářem, shlédnutí videozáznamů nebo živých představení a následné diskuze a písemné reflexe studentů, heuristické a kritické metody
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Kurz je obsahově propojen s kurzem DSDZY03 Reflexe současné scénografie Seminář - světlo,hudba,tělo,pohyb,prostor.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DSDZY02