DSDZY02 Proseminář k diplomové práci

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Ciampi Matulová (přednášející)
doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
Garance
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh
Út 10:15–11:45 MALIRNA
Předpoklady
Ukončené Bc studium
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na psaní magisterské diplomové práce v následujícím ročníku. Kurz je úzce propojen s kriticky orientovaným kurzem "Reflexe současné scénografie", kde studenti získávají vhled do problematiky současného divadla a alternativních produkcí. Cílem Prosemináře je poskytnout studentům prostor naplnit témata a otázky vyplývající ze zmíněného kurzu a poskytnout jim zázemí informací a zkušeností, na jehož základě se v následujícím ročníku rozhodnou, budou-li v rámci diplomové práce směřovat k teoretické reflexi nebo spíše k "výzkumu uměním".
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu:
- schopen kriticky myslet a diskutovat o současném divadle
- schopen formulovat své názory v písemné podobě
- bude umět aplikovat své znalosti o současném divadelním i alternativním umění na vlastní výzkum
- bude poučen o metodách heuristiky
- bude umět pracovat s odbornou literaturou a dalšími prameny
Osnova
  • 1.-2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. výběr tématu odborné práce
  • 4. - 5. formální a obsahové aspekty odborné práce
  • 6. - 7. filozofické a teoretické otázky kritického myšlení o divadle a umění
  • 7 . - 8. základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč na divadle
  • 9. - 10. metody heuristiky, pramenný výzkum, práce s odbornou literaturou
  • 11. - 13. teoretické koncepty současného divadla a umění
  • 14. závěrečné shrnutí
Literatura
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • BAUGH, Christopher. Theatre, Performance and Technology : The Development of Scenography in the Twentieth Century. New York : Palgrave Macmillan, 2005. 251 s. ISBN 978-1-4039-1697-6. info
  • KAYE, N.: Postmodernism and Performance. (Chapter on Foreman). Macmillian, 1994. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • Pavis, P.: Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda či performance studies? Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 7-27. info
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • HUNDHAUSEN, Adrian a Karel PALA. Current Issues in Performance Analysis : proceedings of the international theatrological conference (Theatre Faculty of Janáček Academy of Music and Performing Arts Brno, 21-22 November 2014). 1st edition. 2014, 150 s. ISBN 978-80-7460-111-8. info
  • KERSHAW, B a H NICHOLSON. Research Methods in Theatre and Performance. Edinburgh, 2011, 248 s. ISBN 978-0-7486-4157-4. info
Výukové metody
přednáška kombinovaná se seminářem, shlédnutí videozáznamů nebo živých představení a následné diskuze a písemné reflexe studentů, heuristické a kritické metody
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Navazující předměty
Informace učitele
Kurz je obsahově propojen s kurzem DSDZY03 Reflexe současné scénografie Seminář - světlo,hudba,tělo,pohyb,prostor.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.