DIFA:DSCZ401 Scénografie I - Informace o předmětu
DSCZ401 Scénografie I
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 10:15–11:45 uc_B, St 10:15–11:45 uc_B
- Předpoklady
- Předešlé bakalářské studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média, teoretické znalosti, schopnost aplikovat psychologicko sociální, politicko-estetická a další kritéria
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Cíle předmětu
- Výuka předmětu Scénografie I je definována skrze osobní témata dotýkající ekologicko- politicko- kulturních aspektů tvorby. V době, kdy stále více lidí myslí nebezpečně stejným způsobem, schopnost umění znejistit třeba jen na chvíli naše obvyklé způsoby vnímání může být jeho největším přínosem. Autorský umělecký projekt na téma Osobní prostor. Dotýká se udržitelnosti /Tvořit/ Nerůst/ Neplýtvat/ ale současně kontrastně extrémního zatížení, růstu, plýtvání, hledání a vytvoření vlastního prostoru jako bezpečného místa. V průběhu semestru se zaměříme na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s vlastním tématem, příběhem který rozpracuje skrze zkoumání hranic, možností sebevyjádření, vizuálních inspirací, dokumentace. Projekt CABIN PORN odráží vizuální identitu tvůrce a ztělesňuje hlavní hodnoty udržitelnosti, estetiky a inkluze, poukazuje na možnosti jak učinit svět udržitelnějším, propojenějším a bezpečnějším pro jednotlivce, nebo současné generace i příští generace z širšího otevřeného úhlu vnímání.
- Výstupy z učení
- Zadané téma odkrývá touhu jedince po osobním prostoru na pozadí společenských, psychologických a kulturních zdrojů západní kultury. V první fázi probíhá s tématem na emotivně asociativní úrovni. Fotografie, záznamy, kresba, malba, sběr tematického materiálu, zkoumání. V druhé části se zabývá hledáním zdrojů, inspirace, materiálů. Dotýká se manipulace, naléhavosti vytváří vizuální záznamy k danému tématu. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel příběhu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak na osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního prostoru, plně vybaveného k životu nebo přežití v prostředí HEART, EXTREME INDUSTRY. Inspirace na téma, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základním úkolem této fáze naučit studenta praktickým postupům v interpretaci, polaritního ukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně nakládat a znovu hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, zkušenostmi, prožitky, které student transformuje do hmotného ekvivalentu, plně vybaveného prostoru CABIN PORN v kontextu 3 konkrétních prostředí. Výstupy: Výstupy práce je mapování osobní historie, vlastní interpretační motivace a na základě svého bádání, odkrývání širší společenské problematiky, prostředí v němž se nachází, s aspekty kritiky, recyklace, udržitelnosti, sdílení , a péče. Důležitým aspektem je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit a využít. V konečné fázi vzniká vizuální návrh a projekt autorského osobního prostoru, s kompletním vybavením interiéru, včetně specifických předmětů osobní potřeby, odpovídajících charakteru objektu. Výstupem je portfolio skic, dokumentace průběžných návrhů, doplněné zdroje materiálů, návrhy, texty. Podstatná je vizualizace objektu, jeho interieru a vnitřního vybavení, následné umístění do exteriéru ve 3 zadaných variantách. Tisk 1-2 poster A0 dle rozsahu díla. Prezentace interpretačních postupů písemnou obhajobou projektu. Portfolio nahrané do souboru v Teams a v osobním profilu na webu atelieru scénografie.
- Osnova
- 1. – 2 týden: hledání motivů, mapování témat, inspirační zdroje 2. – 3. týden: kresby, fotografie, inspirace, materiály, hledání zdrojů, 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace, dokumentace, interpretace 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační vizuální fáze projektu 6 – 8. týden: vytváření vlastního prostoru, vzájemné vztahy, vymezování se: Prostory vnitřní a vnější, hledání souvislostí. Práce s osobní historií i současností jako s vědomým zdrojem, databáze materiálů, kultivace zdrojů: Návštěva Pražské křižovatky / Nová scéna, Festival německého jazyka Praha, výstavy https://www.narodni-divadlo.cz/cs/program-festivalu https://www.theater.cz/file:/// https://www.dox.cz/ https://www.ngprague.cz/udalost/4134/komentovana-prohlidka-libuse-jarcovjakova https://www.umprum.cz/web/cs/umprum/cenu-rektora-umprum-ziskal-projekt-unique-client-11593 https://online.umprum.cz/online/unique-client https://www.umprum.cz/cs/web/ateliery/uzite-umeni/design-odevu-a-obuvi Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D realizace 9 - 10.týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů Workshop, přednášky a vstup do knihovny Materio http://www.happymaterials.com/cs/home/materio/ https://www.materio.cz/cs http://www.happymaterials.com/cs/home/materio/ https://www.materio.cz/cs 11.týden: písemná reflexe projektu / esej 12.- 13. týden: dodefinování objektu + příprava prezentace 13. týden: finalizace projektu:dokumentace, instalace projektu, databáze, celková reflexe, realizace, obhajoba Doporučená literatura+zdroje: https://www.amazon.com/Escapology-Modern-Cabins-Cottages-Retreats/dp/1773271245 https://www.amazon.com/Cabin-Porn-Inspiration-Quiet-Somewhere/dp/0316378216 https://www.kosmas.cz/knihy/213779/recyklovane-divadlo/ https://www.gerriets.com/cz/ http://www.klatex.cz/ https://www.bpp-brno.cz/ https://www.academiaknihy.cz/kniha/neni-to-konec-sveta/ https://www.ohs.org/museum/exhibits/crossing-boundaries.cfm
- Literatura
- Výukové metody
- Otevřené formy komunikace, diskuze, sdílení, vymezení. projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů, učení se navzájem, studium literatury Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě 80% docházky, prezentace projektu v jeho maximálně možné podobě, dokumentace procesu, technická dokumentace, finanční rozvaha, reflexe - 3 strany textu
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DSCZ401