DIFA:DSCZ401 Scénografie I - Informace o předmětu
DSCZ401 Scénografie I
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 14:30–16:00 uc_C, Pá 12:00–13:30 uc_C
- Předpoklady
- Předešlé bakalářské studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média, teoretické znalosti, schopnost aplikovat psychologicko sociální, politicko-estetická a další kritéria
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Cíle předmětu
- Zásadním tématickými okruhy jsou identifikace a identita prostoru jakožto vztahového pole, struktura, ideologie a mytologie prostoru a identifikace, komunikace s prostorem, být v něm, být jím. Téma fyzického prostoru a mentálního, psychologického, mýtického a politického, jistě i emocionálního a sociálního . Prostor jako politikum. Domácí-cizorodé. Viralita prostoru. Prostor konkrétní x virtuální.Fikce, hra, bezpečí. Geoklimatické, politické vlivy působí na vnímání a interpretování autora. Nečinění a činění - "nechat být". Kulturně historické aspekty/ rozdíly ve vnímání klasických žánrů na základě geografického, náboženského a kulturního začlenění. Kulturní kontinuita. Autorský projekt provedený v celé šíři od výzkumu tématu, jeho umělecké a technické zpracování, po záznam díla. Otázky percepce a prezentace - současné parametry. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Výstupy z učení
- Student je připraven najít, formulovat, analyzovat a zpracovat tvůrčím způsobem, odpovídajícím současným kulturním požadavkům, téma podle svého naturelu, vede kreativní komunikaci v týmové spolupráci. Prokazuje široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie jakožto interdisciplinární práce nejen s prostorem, světlem a časem. Pracuje s poetickými hodnotami vnímání, se způsoby nahlížení, prožívání a dělání světa skrze téma. Je schopen pracovat s politikou těla a prostoru a vnímá kvalitu a základní strategie manipulace. Zvládá sofistikované postupy jak řemeslné tak myšlenkové, na své vlastní osobní úrovni. Je schopen rozhodnout se k experimentu v kontextu meziprostorů a trhlin vnímání. Je schopen tvořit hybridní celek, studuje vlastnosti nebinárních dějů. Zpracovává vou cestou originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.Tento proces je třísemestrový, zakončený magisterskou prací.
- Osnova
- Výběr tématu určuje sama/sám a diskutuje s pedagožkou. jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.,4. týden: Formulace tématu, analýza v kontextu společenských hodnot a jejich aktuálních změn. 2.-8.týden: imaginativní, asociativní, experimentální obsahový, technologický výzkum tématu a jeho materiálové a jiné skici, dramaturgicko - scénický koncept, interdisciplinární práce. 1.-6. týden: sběr referenčního materiálu, jeho zapracování do díla hledání adekvátního prostoru pro realizaci projektu. 9.týden: fyzický prostor akce - identita, dávání a braní, ekonomie a ekologie zpracování jako inspirace v rámci redukce a jiné dobové výzvy jak obsahové tak formální. 6.- 11.týden: průběžná písemná reflexe/deník práce, revize a další fáze formulování tématu a projektu, analýza procesu, materiálové výstupy, výrobní dokumentace projektu/realizace technického zpracování. 9.-12. týden: koncepční práce v sociálně - prostorové situaci, komunikace v rámci veřejné realizace
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12.-13. týden: příprava prezentace, dokumentace procesu
- 13. týden: finalizace projektu, instalace a dokumentace, prezentace a reflexe (3 stránky textu)
- Literatura
- Výukové metody
- Metody deep time práce s emocemi, myšlenkami, materiálem, vjemy , analýzou, prázdnotou a nevěděním. Sdílení vjemů, synkreze. Otevřené formy komunikace, diskuze, sdílení, vymezení. projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů, učení se navzájem, studium literatury Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě 80% docházky, prezentace projektu v jeho maximálně možné podobě, dokumentace procesu, technická dokumentace, finanční rozvaha, reflexe - 3 strany textu
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DSCZ401