DSCZ401 Scénografie I

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. MgA. Pavel Borák (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–12:45 poc_ucebna, Út 12:45–13:30 poc_ucebna
Předpoklady
Předešlé studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studia (výuky předmětu) v prvním semestru MgA studia je seznámit studenta se vzájemným dopadem sociokulturních vlivů divadelního a veřejného prostoru v prostředí střední a severní Evropy. Základní úlohou je vytrénovat studenta k citlivému vnímání zdrojů, které se nacházejí v předloze a ke schopnosti vnímání jak situací vyslovených v textu, ale také k situaci za jaké daná předloha vznikla. Téma výuky se soustředí na prostorovou tvorbu na území německy mluvících zemí, Polska a Skandinávie a jejich interpretačních trendů od dob moderny až do současnosti. Úlohou studenta je zmapovat roli divadla – scénografie – prostorové tvorby – interpretace jako sociokulturního činitele a jeho interakce v daném prostředí. Student prakticky zkoumá, na základě teoretické přípravy a asistence školitele kreativní postupy, odvíjející se ze zadaného tématu – modifikuje ekvivalentní postupy v našem (domácím) prostředí a zkoumá jejich dopad. Zpracování tématu se odvíjí od konkrétního textového, či tematického zadání. Student má za úkol zpracovat vedle již osvojeného praktického přístupu, novou metodologii manipulace s veřejným prostorem jako samostatným politikem. Zásadním tématickými okruhy jsou identita prostoru, ideologie a mytologie prostoru a identifikace s prostorem. Prostor jako politikum. Domácí-cizorodé. Viralita prostoru. Prostor konkrétní – virtuální. Geoklimatické vlivy na vnímání a interpretování autora. Kulturně historické aspekty/ rozdíly ve vnímání klasických žánrů na základě geografického, náboženského a kulturního začlenění. Kulturní kontinuita. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.
Osnova
  • Časová struktura výuky s tím, že se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.,2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2.,3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.,4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.,8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.,10. týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.,13. týden: výroba makety + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literatura
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
Výukové metody

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 80% docházky, 1.pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení 2.Student odevzdá na konci semestru výtvarný (scénografický projekt), doplněný písemnou studií (esejem), technickou dokumentaci 3.Účast/ spolupráce na externím divadelním projektu ve funkci asistent výtvarníka na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.