DIFA:DDVZ410 Management pro DaV - Informace o předmětu
DDVZ410 Management pro DaV
Divadelní fakultazima 2025
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Ondřej Vodička (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Kontaktní osoba: MgA. Ondřej Vodička
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 A348
- Předpoklady
- Absolvování bakalářského stupně studia a úspěšné přijetí ke studiu navazujícího magisterského stupně studia studijního programu Divadlo a výchova (případně obdobného typu).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:N)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty se základy oborové terminologie, a to především v oblasti kulturní politiky a grantů (projektové „ptydepe“ v českém i evropském kontextu, propagace, marketing i fudraising), a to včetně prohlubování znalostí a praktických dovedností studentů (např. při tvorbě PR či fundraisingových strategií). Formou společných seminářů se studenti seznámí se základy grantové problematiky a (nejen) projektovým managementem a kritickým pohledem budou reagovat na aktuální marketingové kampaně v různých oblastech společenského života (velká provázanost s reálným prostředím). Důraz je vždy kladen na aktuální dotační možnosti, formální náležitosti projektových žádostí a dodržování nastavených pravidel ve snaze podpořit případnou realizaci vlastních aktivit studentů při maximální reflexi individuálních priorit.
Deskriptory: Student je teoreticky i prakticky připraven na vytváření podpůrných propagačních kampaní dle svého zaměření a má základní představu o možnostech dotačních výzev i formálních pravidlech podávaných projektů. Student se základně orientuje v dané problematice a je schopen své znalosti a dovednosti dále samostatně rozvíjet. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) orientovat se v základní odborné terminologii a správně ji používat;
b) vhodně využívat sociální sítě nejen při propagaci vlastních aktivit/projektů;
c) vytvořit představu propagace svých projektů a volit vhodné prostředky při realizaci;
d) bude schopen vyhledat vhodné dotační příležitosti a posoudit jejich vhodnost ve vazbě na zamýšlené aktivity v dané oblasti;
f) vytvořit a správně vyplnit konkrétní formulář žádosti o dotaci, připravit finanční rozvahu projektu;
g) bude mít reálnou představu nezbytných kroků (od záměru po postprodukci) při psaní, realizaci i uzavření projektu. - Osnova
- Obsah předmětu:
- - základy odborné terminologie v probíraných oblastech;
- - jednotlivé druhy sociální sítí a jejich (ne)výhody v proměnách času;
- - PR dříve a dnes; filantropie a její podoby; sponzoring vs. etika; outsourcing + příklady;
- - různé formy propagace a dopady na konkrétní cílové skupiny;
- - marketingové kampaně - příklady dobré a špatné praxe;
- - vícezdrojové financování, neziskový sektor, příspěvkové organizace;
- - grantová žádost: téma, možnosti, náročnost, způsoby financování, příprava rozpočtu, zpracování příloh, formální náležitosti, harmonogram řešení, realizace projektu včetně důsledného uzavření všech souvisejících aktivit;
- - právní aspekty probíraných témat;
- Literatura
- doporučená literatura
- NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. 1. vyd. Praha: NAMU - Nakladatelství AMU, 2013, 110 s. Management umění - umění managementu. info
- KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. info
- RAABOVÁ, Tereza. Návrh certifikované metodiky pro výpočet ekonomických dopadů kulturní organizace. Praha: Institut umění, 2012. info
- ORELL, David a Tomáš SEDLÁČEK. Soumrak homo economicus:. 65. pole, 2012. ISBN 978-80-87506-07-3. info
- TOMANDL, Ján. Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Computer Press: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3457-3. info
- RAABOVÁ, Tereza. Multiplikační efekty kulturních odvětví v české ekonomice. Praha: Institut umění, 2010. info
- SEDLÁČEK, Tomáš. Ekonomie dobra a zla : Po stopáchlidského tázání od Gilgameše po finanční krizi. 1. vydání. Praha: 65.pole, 2009, 270 s. ISBN 978-80-903944-3-8. info
- VYSEKALOVÁ, J. a Jan MIKEŠ. Image a firemní identita. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2790-5. info
- VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění - Arts management. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-356-0. info
- DEBNÁR, Viktor A; Tereza RAABOVÁ a Eva ŽÁKOVÁ. Podpora umění a kultury z Evropské unie. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2006, 120 s. ISBN 80-7008-191-0. info
- DEBNÁR, Viktor. Podpora umění a kultury z Evropské unie. Praha: Divadelní ústav - Institut umění, 2006, 120 s. ISBN 80-7008-191-0. info
- REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika veřejného sektoru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 219 s. ISBN 80-210-2045-8. info
- REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika veřejného sektoru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 219 s. ISBN 80-210-2045-8. info
- DRUCKER, PF. Řízení neziskových organizac. Praha: Management Press, 1994, 76 s. ISBN 80-85603-38-1. info
- SCRUTON, R. Slovník politického myšlení. Brno: Atlantis, 1989. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka (seminář, cvičení)
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Student reflektuje poznatky získané na společných setkáních (včetně navazujícího samostudia) a prakticky je ověřuje samostatně (či při práci v malém týmu) při zpracování zadaných praktických cvičení/úkolů. Výsledky jsou průběžně prezentovány a reflektovány pedagogem i ostatními kolegy. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet je udělen na základě vyhodnocení následujících dílčích parametrů:
a) docházka (alespoň 70% účast na společných seminářích; dva „prezentační“ jsou povinné);
b) představení aktuality (zajímavosti) s vazbou na některé z projednávaných témat v průběhu společných seminářů;
c) doložení vlastních hodnotících příkladů (1x pozitivní, 1x negativní) marketingových/reklamních kampaní; úkol je odprezentován v rámci semináře a shrnutí (max 1x A4) odevzdáno pedagogovi;
d) dohledání konkrétního přístupu ke kulturní politice (obec, město, kraj) a následná komparace při práci ve dvojici/skupině; součástí je i prezentace závěrů v rámci některého ze seminářů /povinná účast/;
e) zpracování reálné či fiktivní projektové žádosti a následná prezentace v rámci posledního semináře v semestru /povinná účast/; - Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2025/DDVZ410