DIFA:DDVZ102 Theatre and Education - Course Information
DDVZ102 Theatre and Education
Theatre FacultyWinter 2025
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Zuzana Klvaňová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 8:30–11:45 4
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education (programme DIFA, Div_vych:B)
- Course objectives
- The aim of the course is to familiarize students with the basic terminology, content, and concepts of theater and education, both on a theoretical and practical level. In connection with the field of study, attention is also paid to literature for children and young people as a starting point for pedagogical and theatrical creation (searching for themes, topics, genres, staging keys, etc.). Within the course students acquire basic practical skills through their own experience.
- Learning outcomes
- After completing the course, students will:
- know the basic terminology of the field, which they will be able to apply in practice;
- be able to define the content and objectives of the field;
- be aware of the practical possibilities of using theater and education in the Czech Republic and the profile of graduates of the field of study;
- be able to distinguish between different methods and forms of drama education;
- be familiar with the historical development and basic terminology of literature for children and young people, with an emphasis on contemporary works
- be able to identify the possibilities and risks of literary works for educational and theatrical work. - Syllabus
- Terminology of the field – explanation and use of aids
- Content and objectives of the field of theater and education
- Literature for children and young people
- Practical teaching
- Auditing theater and education programs
- Literature
- required literature
- Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
- MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova (úvahy o oboru). 1. vyd. Brno: JAMU v Brně, 2016, 258 pp. ISBN 978-80-7460-101-9. info
- recommended literature
- Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. info
- BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma 1991. 128 s. ISBN neuvedeno. info
- Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
- Hethcote, D., Bolton,G.: Drama for Learning, Heinemann, Portsmouth, NH. info
- MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
- O Neill, C.: Drama Worlds, Heinemann, Portsmouth, NH. info
- PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
- RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
- Spolin, V.: Improvisation for the Theater, North Western University Press, Evanston, Illinois,. info
- Spolin, V.: Theater Games for the Cassroom, North Western University Press, Evanson, Illinois 1986. info
- SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
- Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
- WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- VALENTA, J. a ŠRÁMKOVÁ, S. Místopis českého amatérského divadla. Praha: IPOS. 2002
- Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
- MARTÍNKOVÁ, N. Hra a divadlo. Praha: NIPOS. 2018
- PAVELKOVÁ, S. a MACHKOVÁ, E. Dramatická výchova Soni Pavelkové. Praha: NIPOS. 2019
- PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 pp. ISBN 978-80-86928-42-5. info
- MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 50 pp. ISBN 80-7331-922-5. info
- CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 pp. ISBN 80-7068-129-2. info
- VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 pp. ISBN 80-901954-1-5. info
- RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 pp. info
- Teaching methods
- Regular classes (lectures, seminars);
Number of contact hours per week: 4
Number of hours of independent study per week: 1 - Assessment methods
- ZS: Credit will be awarded based on attendance and the completion of written documentation from the practical part of the course. LS: Credit will be awarded based on attendance and the submission of a written assignment. The written assignment will consist of annotations of 15 books from children's and youth literature and an oral presentation of 3 selected books.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2025/DDVZ102